تبلیغات
ایل شاهسون - ایل شاهسون لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

تعدادی از خصلتهای نیکوی ایل شاهسون را نام بردیم اینک به تک تک موارد می پردازیم :

چورک وئرمک : نان دادن

در نظر اول این ترجمه به ذهن متبادر میشود در حالیکه با کمی دقت و امعان نظر چندین وجه برای آن میشود در نظر گرفت :

۱ نان رسانی که دو وجه دارد یکی اینکه یکبار به کسی نان بدهیم یا دایم این کار را انجام دهیم که البته وجه دوم آن ریشه در سخاوت آدمی دارد

نان رسانی دایمی به دو صورت میشود

اول اینکه کسی عهده دار مخارج خانه کسی شود .

دوم اینکه برای او کاری در خور و با حقوق مکفی تهیه ببیند تا شخص بتواند و قادر باشد مایحتاج روزانه ماهیانه و سالیانه خود را تهیه و تدارک نماید .

۲ چورک وئرمک : به معنای مهمان نواز بودن .

و آن اینکه شخص مهمانان خود را ( اعم از شناس و ناشناس ) به نحو احسن از استقبال و بدرقه ، غذا دادن و جای راحتی و آسایش مهمان را فراهم کردن ، بر آید و مهمان با طیب خاطر و رضایت باطن بتواند بار دیگر به سرای میزبان بازگردد .

۳ نان رسانی باید بدون منت و بدون چشمداشت و توقع از طرف مقابل باید باشد تا این صفت بتواند بر شخصی بار گردد.

در شاهسون ایل بغدادی به این شخص

چورک لی

سیرفالی

چورک چاتدیران

سیرفاسی باشیندا اوتورانی چوخدو .

الی آچیخ و .....

ابوالفضل فردوسی ( عارف )





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1397
admin blog
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر