تبلیغات
ایل شاهسون - ساج چورگی لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

یوخا یا ساج چورگی در عشایر

بانوان کاردان ، زرین دست و کم توقع عشایر از خمیر یک روز قبل مقداری نگه

می داشتند در این خمیر بیات عمل تخمیر توسط باکتریها صورت می گرفت مقدار ارد مورد نیاز از (هانایی چووالی ) با دست یا کاسه در تشت مسین ریخته می شد نمک نرم به اندازه لازم بر روی ارد پاشیده می شد گلین یا مادر خانواده ارام ارام به ان اب اضافه کرده به هم می زد سپس خمیر تخمیر شده به ان زده می شد مخلوط داخل تشت مسین را تا در آمدن شیر خمیر با دست ورز می دادند

سپس سفره را پهن کرده کنده های گرد

گرفته می شد سنگهای اجاق را که معمولا 3 تا انتخاب می شدند در کناره اجاق قرار داده و رویه ساج را تمیز کرده ان را بر روی سنگ قرار می دادند سوخت اجاق در ییلاق معمولا گون و فضولات گاو ، گوسفند و شتر بود وقتی آتش زیر ساج به حالت مطلوب می رسید معمولا مادر خانواده که تبحر زیادی داشت در روی تخته مدور با اوخلو کنده ها را به حالت دایروی در می اورد سپس

آن را با اوخلو بالا برده 2 یا 3 مرتبه با تکان شدید به تخته می زد البته این کار مهارت خاصی می خواهد در این حالت تهیه کننده

یوخا با کمک گرفتن از قانون اول نیوتن یا قانون (ماند ) باعث کشیده شدن و نازک گشتن خمیر یوخا می شد و ان را بر روی ساج قرار می داد وقتی یک طرف آن نیم پز می شد معمولا گلین خانواده با سیخ ان را به طرف دیگر می چرخاند طرف دیگر هم نیم پز می شد سپس 2 یا 3 مرتبه عمل چرخش تکرار می شد و نان یوخا به خوبی پخته می شد این نانها جوش شیرین کم خون کننده ،سرطان زا و ماده نگه دارنده نداشت ارگانیک و طبیعی و طبیعی بود وقتی با پنیر ناب متال صرف می شد طعم و مزه ان جان

انسان را صیقل می داد گاها هم در پایان

یوخا با شیر گاو یا گوسفند مقداری خمیر گرفته و (سوتو فطیر ) درست می کردند این فطیرها را بعد از پخته شدن در روی ساج داغ داغ در داخل بشقاب مسی

قالای دار خرد کرده و بر روی ان ساری یاغ گذاشته و مقداری هم خاکه قند می پاشیدند و با انگشتان دست آن را می

خوردند این یوخاها ، پنیرها ،فطیرها و این مزه ها و طعم ها و دستان طلایی که آنها را تهیه و درست می کرد

رویایی بود رویایی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
admin blog
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر