تبلیغات
ایل شاهسون - مطالب مرداد 1395 لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بیلمه دین هرگیجه لر والله هی قان آغلامیشم

درد هجریندن ایلیب آه و فغان آغلامیشم

سنه خاطیر بو شیرین جانیمی اوزدوم گوزلیم

ویردیم او فرهاد کیمی من سنه جان آغلامیشم

سن گزیب خوش دولانیب خوش دا گیچیرتدین گونووی

خبرین اولمادی مـــــن اشکی روان اغلامیشم

گیچدی سن سیز گوزلیم هرساعاتیم غملی منیم

ایندی گوزلر کور اولور چون هرزامان آغلامیشم

بو یازیق کونلومون اوز سئوگی کلیساسی سنن

نیچه ایـــل سجده قیلیب قدی کمان آغلامیشم

سن سیز آی سئومه لی یار شاختالی قیشدی باهاریم

عومـــرومون یاز فصیلی اولدو خزان آعلامیشم

اوزوم آواره گـــــزیب دیل لــــــــره دوشدوم دلی یم

سنــه قلبیمده ویـریب یاخشی مکان آغلامیشم




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog
نـه قـدر عشقیمیــز ای گول بئله پنـهان اولاجـاق؟
آشــــکار ائـیـله مـیـیـنـجه اوره گیــم قـان اولاجاق

نه قــدر گول اوزونون حسرتین عاشیـق چـکسین
نـه زامـان وصلیـنه بس یئتمگه ایـمکان اولاجــاق؟

بــس هاچان رحم ائده جک بولبول بیچاره یه گول
نــه قـدر بس او فقیریـن ایـشی افغـان اولاجـاق؟

عشقدن باشقا نه درد اولسا یئنه چاره سی وار
آیـریلیق دردیـنـه بـیلمم نئجـه درمــان اولاجــاق؟!

اؤز خـوشوملا او قــارا زولفـه اسیـر اولــدوم اؤزوم
بیـلمه دیـم خاطیریم عشقیـنده پـریشان اولاجاق

سـن گؤتور مسجیدی زاهیـد بـیزه میخانه نی وئر
کیم بو ایشده گؤره ک آخیردا پشیمان اولاجاق؟!




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog
سئوگلیم ، کؤنلوم سنین حیرانین اولسون اولماسین؟

جان دئیب ، جاندان کئچن جانانین اولسون ، اولماسین ؟

بلکه بیلمیر سن اؤزون چوخدان منیم قلبیمده سن

جانینا باغلی بو جاندا جانین اولسون اولماسین ؟

بیر گون هجران یوللاریندا کؤنلونه اوز وئرسه غم

اولدو ایلک بوسم سنین درمانین اولسون اولماسین ؟

شوخ چیچکلر گوللر اؤپسون گول دوداغیندان گره ک

عاشیقین باغچانداکی باغبانین اولسون اولماسین؟

.
.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog
قانانلار الینده شیرین نعمت سن ، 

نادانلار الینده مزلی تورپاق . 

خیلقتین ایلکی ده ، سونو دا سنسن ، 

وارلیغین آخیری - ازلی تورپاق .



چوخ یاری یاریندان ایراق ائیله دین ، 

یاندیردین شاملارا چیراق ائیله دین ، 

آلدین قوجاغینا تورپاق ائیله دین ، 

نئچه مین آی اوزلو گؤزلی تورپاق .



شادلیق دا ، مؤحنت ده برابر دئییل ، 

ویجدان دا ، غئیرت ده برابر دئییل ، 

عؤمور ده ، دؤولت ده برابر دئییل ، 

بو ایریلیك سنده دوزلی تورپاق .




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog
عشقه باخ منده خزان وقتی بهار آختاریرام
الیم الدن اوزولوب دامن یار آختاریرام

گزیرم دایره عشقونده منه پرکار صفت
کی تاپام مرکزینی آیری مدار آختاریرام

شیخ تک منده ملولم گزیرم شهریلری
تاپام اینسان سراغین لیل و نهان آختاریرام

منی اوز ایسته دیگیم سالدی بو گرداب غمه
دوشمن دوست نمادی اونا یار آختاریرام

باغبان یاتمیب اما باغا گولچین داراشیب
گولرون دورسینه اکمگه خار آختاریرام

باغبان آچ قاپینی سانما کی من گول درنم
هوسیم یوخدی درم اوز گولومی من درنم

باغبان کی قاپینی آچدی اوزومه
گولی گونده بولبولی خاریله گوردوم گوزومه

دئدیم ای صاحب گولده وفا هئچ یوخومیش
میلی بیگانیه عاشقلره ظولمی چوخومیش

دئدیم ای صاحب باغ اینجیمه گول درممیشم
اتگیمده اورگیم پاره سی دور جمله میشم




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog
اِئوین آباد اولا گوز یاشیمی سن قان ائلدین 
سنده شیرین کیمی فرهادیوی ویران ائلدین 
گونده بیر یولچو کیمین هر گئجه چالدیم قاپیزی 
سن وفاسیز من اوچون غصصه نی احسان ائلدین 
بیلمیرم من نه اوچون آیریلیقین دان یانیرام 
گوزلیم بیر باخیشیینان منی حیران ائلدین ؟ 
حسرتیم قالدی گوزوم گوزلریوی بیرده گوره 
سن گوزل گوز جانیمی یول لارا قوربان ائلدین 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog

به یادت می گرییم ای مسیح خدا! خبر چه ناگهانی و دردناک بود؛ عاشیق مسح اله مشهورترین عاشیق و خواننده شاهسون در گذشت. باورش سخت است چه دلنشین می خواند و چه معجزه کرد با نوای دلنشینش در فولکلور شاهسون ها و ائل سون های ساوه و زرنده، قم و قزوین و چه خاطره ها دارند ایلات و عشایر مناطق ترک زبان. خدایت بیامرزد مرد رویا های ایلات و عشایر؛ مگر می توان مرگ تو را باور کرد! تو با صدای سوزناک و دلنشینت خودت و همه مردان و زنان ایلات و عشایر را جاودانه کردی، جاودانه کردی داستان ها و درد هایمان را، محرومیت ها و سوز هایمان را و ... مسیح اله! صدای مسیح گونه ات هر خفته بی خبری را بیدار می کرد بی جهت نیست که اسمت را "مسیح خدا" نام نهادند! عاشق فرهنگ شاهسون، عاشق دریای معرفت "حکیم تیلیم خان" ساوه ای، یکبار دیگر بیدار شو و از نو بخوان شعر های گوهربار تیلیم خان را، دیوان تیلیم خان هنوز ناشناخته است. همین دو ماه پیش بود شماره تو را از اقا داوود ترکمن دریافت کردم و با مرد بزرگوار روستای هجیب حاج قاسم کیومرثی به منزلش رفتیم و مصاحبه کردیم برای خبرگزاری ایسنا و بازارکار و چه خوب می خواند و چه حرف های خوبی می زد. از خدا، از ائمه از پیامبر و علی ع و از انسانیت و از بی وفایی روزگار و غربت و تنهائی اش بعد از نیم قرن خواندن و از حقوق پنچاه هزار تومانی فقط پنجاه هزار تومان که از ارشاد میگیرد. شاعر ماندگار عشایر بیدار شو هنوز برای رفتنت زود است هنوز کمتر کسی است که جا پای تو بگذارد! از طرف: امیر علی بینام خبرنگار شاهسون ها از دیار زرندیه روستای بیدلو استان مرکزی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


.......فلک......

کونول بو دورانه حاله اینانما .

فلک سنی یامان گونه سالار ها .

جوانلیقدا آچار عومرون غنچاسی.

بیر گون گئله ر آچان گولون سولار ها.

چوخلار دییئر دونیا منیم مال منیم.

الوان سوفرا قیماق منیم بال منیم.

تورمه منیم ایپک منیم شال منیم .

بئش گون سورا قورو یئرده قالار ها.

شیرین دانیش آجی دیلین اولماسین.

بهتان دئمه تا کی ایمان یانماسین .

آتا آنان یوخلا گویلو سینماسین .

سنینکیده سندن آجیق آلار ها .

کاتب اوغلو باخسان فلک ایشینه .

دوشر بیر بیر اینسانلارین پئشینه .

اؤلوم باخماز یاخچیسینا پیسینه.

اجل پیکی دوشون اوسته قونار ها.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


كئفی وار كئفی


سئودالانیب آیریلیغین اودوندا

سارالیب سولماغین،كئفی وار كئفی!

اوره ك دار اولاندا یامان چاغیندا

گؤزلرین دولماغین،كئفی وار كئفی!

اؤلومون دونونو جانا بیچمكدن

سئوگیلی یولونداجاندان گئچمكدن

'خیضر'اولوب دیریلیك سویون ایچمكدن

'ایسكندر'اولماغین،كئفی وار كئفی!

اره ن ایگیت دؤنر اولدوزا، آیا

نئجه ییخدی اؤزون 'ولی پوریا'

حریف آناسینین گؤینو سینمایا

بئله ییخیلماغین،كئفی وار كئفی!

یومدو اؤلكه سینین شاهلیغیندان گؤز

'ادهم' نئجه سولطان اولدو بو سیرسؤز

ایینه سینی بالیق گتیردی سؤزسوز

بئله دورولماغین،كئفی وار كئفی!

سئودالیلار اوینار سئودا اویونون

'حلاج'ین داردا گؤر تویون-دویونون

"بختیار"منملیك منجیل قوشونون

قاناتین یولماغین،كئفی وار كئفی!

(بختیار فرخ. ١٥ / ١ / ١٣٩٥ )






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


ائل لرمنی تانی مادی


یولوم دوشدو ائل وطنه.

چول لر منی تانی مادی.

باخدیم حسرت گوی چمنه.

گول لر منی تانی مادی.

یاد اولدولار اوتن چاغلار.

منله آشنا اولان داغلار.

داشقین چایلارگوربولاغلار.

گوءل لر منی تانی مادی.

آلمیشیدی داغلاری چن.

تانین میردی گلیب گئده ن.

قوجالمیشدیم یاداکی من.

ائل لر منی تانی مادی.

باخ بولاردی منی دیده ن.

درده سالیب مجنون ائده ن.

گوزلریم ده ن آخیب گئده ن.

سئل لر منی تانی مادی.

"غمگین ادریس"چرخی زامان.

الیف قددیم قیلدی کامان.

کورپه چاغیم لای - لا چالان.

دیل لر منی تانی مادی.

ارسال از مجتبی ترابی از کهک






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


بیری وار ظلم ائدیر گوز گوره گوره

آغزین آچیب عدالتدن دم وورور

اماملارین سایین بیلمیر نئچه دی

علی دن دانیشیر حقدن دم وورور

بیری وار دوغرونی یالانی بیلمیر

یاخچی نی تانیمیر یامانی بیلمیر

آبروسین ساتیبدی حیانی بیلمیر

ناموس دن غیرتدن عاردن دم وورور

بیری ده نمازین دوزونه قیلمیر

هئچ کیمین گوزونون یاشینی سیلمیر

دنیاسین بزه ییر آخرت بیلمیر

ساققال قویوب دین ایماندن دم وورور

آیاق یالین اللی ائلی دولانیر

غنچه دهن ساری تئلی دولانیر

قاشی کمان اینجه بئلی دولانیر

پیغمبر دن شریعتدن دم وورور

بیری تکجه ظاهرین تمیزله دیر

اوز عالمیندن اوزون عزیز له دیر

سفره سین آچماییر چوره ک گیزله دیر

آمما گلیب دوز چوره کدن دم وورور

بیری ده وار اوزو قالیب ایشینه

باغلامالیدیر اوکوزون هئشینه

اصلا بیلمیر آرواد نه دی کیشی نه

کیشیلیقدن دئییر اردن دم وورور

بیری جهانبخش تک ائل ایچین چالیشار

ائلینین غمینده یانیب آلیشار

یئری گلسه آغزین آچیب دانیشار

دم ده وورسا اوز ائلیندن دم وورور


ارسال توسط خانم اصلانی از قزوین







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


دارخموشام

قار سالاجاگ هامو کسی یوخایا

گوزل ککلیگ تک قالاندا اوخویا

من که یوخام کورک کورک قار توکم

ایستی اوده ننم قالو توخویا

قار آقاردار چله ده باش قله نی

یوللار گورر ککلیگ توتوب گله نی

کورسو قوران نقیل دین ننه لر

داروخموشام اوشاقلوقدان بله نی

بوز هاوادا قارو توکن کورکلر

قوناقلارو یولا سالان چورکلر

یاخچولوقو چاقور بویانا گلسین

داش اولوبدو بو غربتده اورکلر

فلک آتور سوپاندونان داشونو

یان توتورو هامو مندن باشونو

بو دونیانون محبتی اولوبدو

الیم سیلمز گوزلریمین یاشونو

قویون آلوب اوز یانونا قوزونو

بابام قویوب آوخور اوسته دوزونو

غوصا یمه قارا قویون یم چاتار

آلله ورر آز و چوخدان روزونو

قار اوستونده دوشر سنی ایزلریی

اره گدیب نجه ایلدی قیزلریی

آرزوم بودو گلم توتام الیدن

چوخ آرقورو بوز هاوادا دیزلریی

قوشلار یاتار تیر بیخینده گجه لر

قیش بولوتو یاواش یاواش قار الر

هامو قیشدا گیرر کورسو دیبینه

بو دردیمی قاردا قالانلار بیلر

گنه سالدوم یادوما تورپاقومو

چالادکی سوسوز قالان باغومو

سون گینن کوربولاغوم قار گلر

چوخ ایستیرم قارلو گورم داغومو

ایستمیرم گوزلریزده یاش اولا

اورکلرده بو غربتده داش اولا

دیین گولون بو دونیادا خوش اولون

بلکه بوجور زیندگانلوق باش اولا

نوشته شده در شب یلدای 1394

داود قاسمی


ارسال شعر از آقای داود قاسمی -روستای آقچه قلعه -نوبران شهرستان ساوه






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


داریخدیم

بیر آخشام چاغیندا اورَگیم دولدی

غملر اورَگیمده داشدی داریخدیم

بیر غربت دیاردا؛ غریب بیر یئرده

خیال‌لار گئچمیشه آشدی داریخدیم

اورَک‌لر گؤره‌سن نییه داش اولدی

سوینجه غم کدر ندن باش اولدی

اورَکده آغلادیم گؤزوم یاش اولدی

گؤردوم کی گؤزلریم یاش‌دی داریخدیم

قار آلدی اوستومو قارلی داغلاردا

دولاندیم تکجه من سولموش باغلاردا

تک قالدیم

نه یامان غم‌لی چاغلاردا

دردیمی ائشیدن قاشدی داریخدیم

باهاردا گول‌لریم قورودی سولدی

من نه‌لر ایستیردیم گؤر نه‌لر اولدی

اورَگیم توتولدی گؤزله ر‌یم دولدی

قلبیمی بیرآغری ساشدی

شعر:محرم محمدزاده


ارسال شده توسط آقای مهدی قربانی از ساوه






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


داغلار منه گئل گئل دئسه اؤره کدن

گلیب ائله بو یئرلرده قالاردیم

طبیعت له سئوینجیمی، دردیمی

بؤلوب ائله بو یئرلرده قالاردیم

نفسیمده یاشاداردیم عطرینی

عزیزلردیم چیچکلرین خطرینی

عؤمرون، گونون قیمتینی، قدرینی

بیلیب ائله بو یئرلرده قالاردیم

نه گؤزلدی بو یئرلرین لالاسی

من گئتسه م ده کؤنلوم بوردا قالاسی

سئوسه منی بیر نامردین بالاسی

اؤلوب ائله بو یئرلرده قالاردیم.

" زلیم خان یعقوب "

این شعر توسط خانم زهرا نعمتی از زنجان ارسال شده





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


جانان اوْلمادی

؛

قارا اۆزلۆ فلك چارخیی دؤنئیدی

هر كیمه جان دئدیک جانان اوْلمادی!

بیر داملا سئودایا آلیشیب یاندیق

بیز دنیز گؤرسه‌تدیك یانان اوْلمادی!

؛

هر کیم سرچشمه‌دن ایچسه بیر جامی

اسره‌میشین یوْخدو دۆنیایدان كامی

عشقین گؤرسه‌تمه‌سین گؤردۆلر هامی

منیم بو سئودامی قانان اوْلمادی!

؛

عشقه دۆشن جوْشار، هر یانا آخماز

بسله‌دیم گؤینۆمده سئودایی چیخماز

آنلامازلار سؤزۆ اۆره‌گیم ییخماز

آنلایانلار گؤردۆ، دانان اوْلمادی!

؛

آیاقدان دۆشم بیل، چیچك دك سوْلام

دۆشۆنه‌نین قاپی‌سیندا بیر قولام

یازیدان ایسته‌دیم "بختیار" اولام

دریندن چالیشدیم ،اینان اوْلمادی!


(بختیار فرّخ. قوم. ٧ / ٦ / ١٣٨٧)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


آناجان

؛

یادیما هر زامان دؤشر خیالیی

اۆره‌گیم اوْد توتوب یانار آناجان

گؤینۆم قوشو اوچار سنی گؤرمه‌گه

گؤزلریمین یاشی جوْشار آناجان

سنیی‌دن بیر قوجاق موحببت گئتدی

سن‌سیزلیک‌ده گئجه-گۆندۆزۆم ایتدی

یاشاماغیم گۆلۆ قوْنچادا بیتدی

حسرت‌لرده نئجه یاشار آناجان

اوْ گۆلش اۆزۆیۆ یادا سالان‌دا

اۆزۆی‌دن اؤپن‌ده قادای آلان‌دا

یامان حالیم خیالی‌یا دالان‌دا

اوشاق اوْلوب قوجاقلاشار آناجان

"بختیار"دان منیم بو قاراگۆنۆم

آیریلیق‌یی اوْدون اوْخشایان اۆنۆم

چیرپینان اۆره‌گیم بو دلی گؤینۆم

سن‌سیزلیک‌دن دوْلوب داشار آناجان


( بختیار فرخ . ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۳ )





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


یئیَر اوْغلوم


سورودن آیریلیب آزان قوْیونو،

قوُرد توتوب پارچالار قوُرد یئیَر اوْغلوم.

بختینین قوُشونو الدن اوُچوردان،

هئی دؤیَر باشینا درد یئیَر اوْغلوم.

اوْغورلوق مال داغدا اولسا تالانار،

پاك انسان پیر اوْلا

ر دوُز تك یالانار،

نامرد پئیسر بَسلَر عارسیز دوْلانار،

دردین خیناواسین مرد یئیَر اوْغلوم.

«آلیشیق» تك آلیش، سؤنسنده مین یوْل،

بیلمه‌دیگین ایشه قوْیماگینان قوْل،

سن اؤز كؤلگه‌ندن ده احتیاطلی اوْل،

آغاجی ایچیندن قوُرد یئیَر اوْغلوم.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


قوْجالیق

گیزلن‌‌میشدیم جاوانلیغین باغیندا

اوْندا منی گلدی گؤردۆ قوْجالیق

جاوانلیق ترلانی اوچدو الیمدن

منه وئردی غمی دردی قوْجالیق

هاراییما چاتان دوْستوم اوْلمادی

قاچماغا واریدی قصدیم ،اوْلمادی

قاپینی پاجانی باسدیم اوْلمادی

آچیب پنجره دن گیردی قوْجالیق

ایشتاهیم کسیلیب نازی نعمتدن

دوْلمادان ،کابابدان ،پیلاودان ،اتدن

گؤزه‌ل‌لر یانیندا دۆشدۆم حؤرمت‌دن

باشیمدا یوز کلک قوردو قوْجالیق

داشدیم چایلار کیمی آخا بیلمه‌دیم

گۆله‌شدیم من اوْنو ییخا بیلمه‌دیم

چالیشدیم الیندن چیخا بیلمه‌دیم

آغیر یۆکدۆ ،یامان زوْردو قوْجالیق

شمشیر یئمه‌سنده ،دورماق اوْلمور آج

حکیم وئرن دیشدن اوْلمادی علاج

اؤلمه‌سم بسیم‌دی تاپاندا اوماج

تیکه بوْغازیمی جیردی قوْجالیق

شعر رحمت‌لیک دده شمشیردندی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


آتا بیلمه‌دیم

؛

وار یوْخومو هامی وئردیم تالانا

سئودانی باشیمدان آتا بیلمه‌دیم

دؤنرگه‌لر دؤندۆ‌ گرچگ یالانا

گؤینوم ایسته‌گینه چاتا بیلمه‌دیم

بو سئودادان منه قالدی خسته جان

چوْخ گئجه‌لر اوْ آی خیالی اینان

كؤوره‌ك گؤزلریمین بولودلاریندان

قاش گؤزۆن اوْیناتدی یاتا بیلمه‌دیم

سئوداسیندا بیردن آچدیم گؤزۆمۆ

گؤردۆم گئج اوْلوبدو قوْشدوم سؤزۆمۆ

سئودا قولو اوْلدوم اؤزۆم اؤزۆمۆ

چكدیم هر بازارا ساتا بیلمه‌دیم

بۆتۆن داماریمدا گزدی قان كیمی

ایللر بوْیو گئچدی گئتدی دان كیمی

سانكی یاد اؤلكه‌ده یاشایان كیمی

هاردا قالدی آنا-آتا بیلمه‌دیم

باتماز گۆن-چیخماز جان،آجی بیر یاشار

سئوگیلیم پای وئردی گئتدی نازلی یار

چوْخ اللشدیم سندن اؤترۆ " بختیار "

بو قارا یازی‌یا باتا بیلمه‌دیم!

؛

بختیار فرّخ






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


سندن دویمادیم

؛

کیملر بو دونیانی گؤزدن آتدیلار

عشقین دریاسینا کیملر چاتدیلار

کیملر اوندان گئچیب کیملر باتدیلار

نازلی یاریم من كی، سندن دویمادیم

هیجران دردی گلدی جانا تؤکولدی

آه دان نالام آسیمانا چکیلدی

آیریلیق اوتوندان بئلیم بوکولدی

نازلی یاریم من کی، سندن دویمادیم

سئودیجه‌گیم منی سالدیی سن دارا

ویردیی اوره‌گیمه اودلو بیر یارا

گولون همنشینی دوشوبدو خارا

نازلی یاریم من‌کی، سندن دویمادیم

یاغچی-یامان گئچن گونوم گئچدیلر

سن‌سیز منی مجلیس‌لردن سئچدیلر

یالقیز قالدیم هامی مندن گئشدیلر

نازلی یاریم من‌کی، سندن دویمادیم

سونالار گؤل‌لردن اوچوب گئتدیلر

ترلان قورخوسوندان گؤزدن ایتدیلر

عاشیقلار معشوقا، نئجه یئتدیلر

نازلی یارییم من‌کی، سندن دویمادیم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


سیدابولقاسم شیرین ابادی فراهانی

دراسفند ماه1335درروستای فشگ فراهان دیده بجهان گشود شعرو شاعری رااز سن15 سالگی جسته و گریخته دردنیای خودش شروع به سرودن نمود که ابتدای کارباشعرفارسی اغاز ودرسال 1390

بعلت ازدست دادن فرزند 20ساله اش دریک تصادف روح وروانش درمسیر افسردگی قرار گرفته وبنابرتوصیه ومعرفی استریو شباهنگ قم با یکی ازشاعران ایل شاهسون اشنایی پیداکرده وبعلت ترک زبان بودن وبتشویق دوست شاعرش شروع به سرودن اشعار ترکی ایلیاتی مینماید که دراین راه موفقیتی کسب نموده ودرسال1391باکمک داود ترکمن موفق به تاسیس گروه شعر وموسیقی ائل سون نموده که درمنطقه استان مرکزی وشبکه افتاب به اجرای نقش پرداخته وبابرگزاری3همایش بزرگ درفشگ فراهان موفقیتی بزرگ بدست اوردند هم اکنون ایشان سرپرست وگروه شعروموسیقی گروه ائل سون میباشند





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


قوربان اوْلوم

؛

یامان گۆنده دوْستون حالین

سوران دوْستا ، قوربان اوْلوم

دار گۆنۆیده آرخالانیب

دوران دوْستا، قوربان اوْلوم

؛

گؤیۆل وئرمه هر نادانا

جان ایسته‌دی وئر قانانا

الین وئریب هر مئیدانا

واران دوْستا،قوربان اوْلوم

؛

آجیلاردا شن گۆلۆشده

ایستی یایدا، ساویق قیشدا

رقیبلری هر دؤیۆشده

یوران دوْستا، قوربان اوْلوم

؛

سنی گؤردۆم جانان اینان

جسد تاپدی یئنگی‌دن جان

"بختیار"دان گنه دئوران

قوران دوْستا،قوربان اوْلوم

؛





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


اشنایی مختصر با استاد :

از شعرای نامی و از حامیان گسترش فرهنگ و اداب و سنن ایل شاهسون می باشد که تلاش زیادی در این زمینه کرده است

در طول سال های گذشته اشعار ناب استاد از صدا و سیمای استان مرکزی و شبکه های برون مرزی و رادیو پخش گردیده است./

استاد بختیار فرخ تلاش های زیادی نیز برای جمع اوری اشعار حکیم تیلیم خان نموده که به صورت کامل و جامع ارائه خواهد شد./

به زودی اشعار ناب ایشان از این وبلاگ ارائه خواهد شد./





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog

*آتاخان (عطاءالله خان)ساریخان بیگلو*فرضی خان ایل بیگی *قاسم خان ایل بیگی شاهسون*علیقلی خان ایل بیگی شاهسون*گلین خانم ساریخان بیگلوی شاهسون*جعفر قلی خان آتاخانلو *نظرعلی خان ساریخان بیگلوی شاهسون*شاه بیگم آغاساریخان بیگلوی شاهسون*فرج الله خان شاهسون*فرج الله خان ایل بیگی شاهسون*آقاجان بیگ آلارلو*محمدقلی خان آلارلو*نجفقلی خان آلارلو*غلام خان آلارلو*یدالله خان آلارلو*حسین آقاخان وطندوست آلارلو*بدل بیگ زرگر سرحدبیگی*حسن خان موغانی*اسدالله خان سرحددارحسن خانلو*حاجی حضرتقلی خان حاجی خواجه لو*عمران خان امیر تومان*احمدخان بی حاجی خواجه لو *رضاقلی خان حاجی خواجه لو *جوادخان امیرتومان*سراندازخانم حاجی خواجه لو*زین الخان بیگ قراکوندیکلو*حاجی عبادالله اجیرلو*کربلایی نصرت شاهین اجیرلو*عبادالله بیگ طالش میکائیل لو*باباش بیگ طالش میکائیل لو*فرض الله بیگ پاشایی*عیسی بیگ قوجه بیگلو*آقابیگ عیسی لو*امیراصلان بیگ عیسی لو*حاجی فرج گیگلو*عالشان خان گیگلو*بانو مشهد گله گیگلو*حاتم خان گیگلو*قوجه بیگ *بدیرخان شاهسون*نورالله بیگ قوجه بیگلو*بهرام خان قوجه بیگلو»

تاریخ دشت مغان-میرنبی عزیززاده





نوع مطلب :
برچسب ها : بزرگان شاهسون، بزرگان ائلسون ، ریش سفیدان شاهسون ، بزرگان ایل شاهسون بغدادی ، مشاهیر ایل شاهسون ، ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog

شاهسون بغدادی از ایلات اطراف تهران، ساوه، زرند و قزوین بوده‌اند كه ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند و چادر نشین بودند.

ایل شاهسون بغدادی یکی از اقوام بزرگ و تأثیرگذار ایرانی است. این ایل نقش و تاثیر سیاسی و اجتماعی بسیار مهمی در دوره‌های تاریخی ایران به ویژه دوره‌های؛ قراقویونلوها، آق‌قویونلوها، صفوی، افشار، زند، قاجار و پهلوی داشته است. از آن جایی که در کتاب‌های تاریخ، درباره‌ی سرگذشت و تأثیر ایل شاهسون بغدادی، بسیار كم گفته شده یا اندک اشاره‌ای شده است، مردم، حتی پژوهشگران شناخت جامعی از این قوم بزرگ و تاثیرگذار ایرانی ندارند، از سوی دیگر نسل جدید و امروزی ایل شاهسون بغدادی که سال‌های زیادی است شهرنشین‌های ساکن تهران، قم، ساوه، همدان، قزوین و دیگر نقاط ایران هستند از پیشینه‌ی خود آگاهی چندانی ندارند. گفتنی است به علت نوع زندگی و مهاجرت‌های تاریخی ایل شاهسون بغدادی شماری از افراد این ایل اكنون در تركیه، عراق و دیگر كشورهای همسایه زندگی می‌كنند.

ایل شاهسون

ایل شاهسون یک اتحادیه‌ی میان طایفه‌هاست که در زمان شاه عباس صفوی از ادغام شماری از تیره‌های قزلباش و به منظور تضعیف سرکردگان قزلباش ایجاد شد. شاهسون (یا به لهجه‌ی خودشان شَسَوَن) به زبان ترکی به معنای دوستدار شاه‌ است. نویسندگان تاریخ‌ها و سفرنامه‌ها در این قول معتقدند که شاه‌عباس بزرگ برای کاستن نفوذ و نیروی حکمرانان سی‌ودو طایفه‌ی قزلباش که درآن روزگار تمشیت و اداره‌ی همه‌ی امور مملکت را در دست داشتند و قدرتی بزرگ و خودکامه در برابر پادشاه به شمار می‌آمدند به ایجاد سپاهی مجهز و منظم در یک‌دسته‌ی پیاده‌ی تفنگدار و یکدسته‌ی سواره همت کرد.

در ظاهر، بهانه‌ی‌ آن پادشاه از تشکیل و تجهیز این قشون پدیدآوردن نیرویی رزم‌آور و ورزیده در برابر قوای «ینی چری» دولت عثمانی بود اما هدف واقعی و پنهانی وی مقابله با امرای خودسر و نافرمان قزلباش و از میان برداشتن قدرت و اعتبار ایشان به شمار می‌آمد.

ایل بزرگ شاهسون در منطقه‌های گوناگون ایران و كشورهای همسایه‌ی ایران، همچون تركیه و عراق استقرار یافته‌اند و در قرن اخیر بیشتر آنان شهرنشین شده‌اند.

ایل شاهسون بغدادی

ایل شاهسون بغدادی از شاخه های اصلی و بزرگ ایل شاهسون و یکی از ایل‌های بزرگ ایران است. این ایل از دو شعبه‌ی "لک" و "آرخلو" و بیست و نه طایفه و دویست و بیست تیره و چند صد زیرتیره تشکیل می‌شود. هسته‌ی نخستین ایل شاهسون بغدادی را نادرشاه‌افشار در سال 46ـ 1145هجری قمری، هنگام نبرد با عثمانیان از نواحی مجاور کرکوک به خراسان کوچاند. علت معروف شدن ایل مزبور به "شاهسون ‌بغدادی" هم از این رو بوده است. طایفه‌ها و تیره‌های گوناگونی از این ایل در منطقه‌های مختلف ایران، عراق، ترکیه و سوریه پراکنده شده‌اند. بدنه‌ی اصلی ایل بغدادی پس از انتقال به خراسان با وقوع قتل نادرشاه به نواحی فارس مهاجرت کرد و در اوایل حکومت قاجار در مناطق ساوه، قزوین، همدان و نواحی مجاور استقرار یافت و رشته کوه خرقان طی حکمی رسمی به عنوان محل یورت طایفه‌های آن تعیین شد. ساوه، تفرش، قم، همدان، ملایر، زنجان، قزوین، کرج، شهریار، ورامین، تهران و مناطقی از کردستان و کرمانشاهان از دوران ناصرالدین‌شاه تا کنون مناطق اسکان و استقرار این ایل بوده است.

درباره‌ ایل شاهسون بغدادی

ایل شاهسون بغدادی که در حال حاضر به جز چند صد خانوار که زندگی عشایری دارند، بقیه در تهران، ساوه، قم، ورامین، شهریار، همدان، ملایر، زنجان، قزوین، کرج و سایر نقاط ایران اسکان پیدا کرده‌اند، از 29 طایفه، 220تیره، و صدها گوبک تشکیل می‌شوند. هسته‌ی اولیه ایشان در حمله نخست نادر به بغداد در سال 1145 هـ. ق. از نواحی مجاور کرکوک به خراسان کوچانیده شد، که پس از مرگ نادرشاه به شیراز رفت، و بعد از مرگ کریم خان زند به وسیله‌ی آقامحمدخان قاجار در حوزه‌ی ساوه و کوه‌های خرقان استقرار پیدا کرد. امور سیاسی ایل به دست رئیس، ایل بیگیان یا ایل بیگی، کدخدایان، و ریش سفیدان بوده است. ریاست ایل، که گاهی مستقل و گاهی با حکومت زرند و ساوه بوده، همیشه توسط حکومت مرکزی به عنوان نانخانه به اشخاص مورد نظر حکومت وقت داده می‌شده است. اما ایل بیگیان یا ایل بیگی به عنوان پل ارتباطی با ایل و دستگاه حکومتی، فرمان خود را از شاه وقت دریافت می کرده‌اند. در زمان قاجاریه ایل شاهسون بغدادی دارای سه ایل بیگی (لک - آرخلو - کلوند) بوده است. منصب ایل بیگی بیشتر موروثی بوده است، اما موارد استثناء نیز ملاحظه می‌شود. کدخدایان نیز، که در راس طوایف بوده‌اند، غالبا منصب موروثی داشته‌اند. اما در این موارد هم موارد استثناء کم نیست. ریش سفیدان در راس تیره و در میان "اوبه" که بیشتر یک واحد اقتصادی است تا سیاسی، وجود داشته‌اند و مقامشان الزاما موروثی نبوده است. عشایر بغدادی را دولت از سال 1307 شمسی به اسکان دائم و تخته قاپو فرا می‌خواند، اما تا سال 1315 طول می‌کشد تا قسمت اعظم ایل اسکان پیدا کنند. بعد از شهریور 1320 مجددا بسیاری از بغدادی‌ها به ییلاق و قشلاق می‌پردازند، و محمدعلی‌خان صمصامی با دریافت حکم ریاست ایل از فرمانداری ساوه تا سال 1336 سعی خود را بر تشکل مجدد عشایر شاهسون بغدادی مصروف می‌دارد. اما اختلافات داخلی و درگیری‌های خارجی با خوانین محلی، و تاثیرات ناشی از سقوط مصدق در ترکیب گروه‌های قدرت، و غیره موجب از کف رفتن ییلاقات متعلق به ایل و اسکان عشایر بغدادی می‌شود.

پیشینه‌ی تاریخی ایل شاهسون بغدادی

درباره‌ی شاهسون‌های بغدادی و پیشینه‌ تاریخی آن‌ها مینورسكس و هنری فیلد مطالبی نوشته‌اند. مینورسكی معتقد است كه این‌ها در زمان شاه عباس اول از شیراز به ناحیه ساوه آمده‌اند. هنری فیلد می‌نویسد: "...اعتقاد بر این است كه شاهسون‌های بغدادی در خلال عصر صفوی مهاجرت كرده و در نزدیكی بغداد مسكن گرفته‌اند و در زمان نادرشاه از آن‌جا به شیراز برگشته‌اند. در زمان كریم خان زند جای ثابت و مشخص نداشته‌اند، تا این كه به آقامحمدخان قاجار پیوسته‌اند و او ایشان را در زیستگاه كنونی‌شان مستقر ساخته است."

این كه هنری فیلد از مهاجرت شاهسون‌های بغدادی در دوران صفوی به نزدیكی بغداد سخن می‌گوید، با توجه به سیاست جابجایی ایلات و عشایر آن زمان ممكن است صحیح باشد. اما ردیابی این امر در منابع آن دوران برای نویسنده این مقاله میسر نگردیده است. متاسفانه هیچ‌كدام از محققین دانشمند قول خود را مستند به مرجع موثقی نكرده‌اند.

مرحوم فتح السلطان- علی‌اكبرخان قرابیگلو- از عمویش ایمانعلی خان نقل می‌كرد كه هفتاد طایفه‌ی لك و آرخلو در مرز عثمانی سرحددار ایران بوده‌اند كه توسط نادرشاه به خراسان كوچانیده شده‌اند. پس از مرگ نادرشاه به شیراز آمده‌اند و پس از مرگ كریم خان توسط آقامحمدخان قاجار در منطقه ساوه استقرار پیدا كرده‌اند. شواهد چندی وجود دارد كه نظر خود شاهسون‌های بغدادی را مقرون به واقع نشان می‌دهد:

الف - وجود چنین باوری كه نادرشاه آن‌ها را به خراسان كوچانیده است. ب- وجود ترانه‌هایی كه در آن‌ها مسیر احتمالی مهاجرت اینان (تبریز، خراسان، شیراز، و مناطق آخرین محل استقرار) اشاره شده است.

ج- این كه در منابع تاریخی معاصر نادر از انتقال ایلات و عشایر از نواحی ذهاب و كركوك به خراسان سخن رفته است. به طوری كه محمد كاظم در ذیل وقایع حمله‌ی نخست نادر به بغداد می‌نویسد كه وی از منطقه‌ی ذهاب " ...جماعت قرابیات و زنگنه و باجلان را كوچ داده، روانه دیار خراسان نمود كه رفته در محال دارالسلطنه هرات سكنا نمایند... و به قدر چهار-پنج هزار نفر از آن جماعت ملازم گرفته مامور ركاب گردانید."

میرزا مهدی خان استرآبادی نیز در ذیل وقایع نخستین حمله نادر به بغداد از كوچانیده شدن گروهی از طایفه از بغداد به خراسان سخن می‌گوید. وی می‌نویسد:"... دوهزار نفر از طایفه بیات كه در هشت فرسخی كركوك سكنی داشتند، كوچانیده روانه خراسان ساختند.

د- وجود جماعت شاهسون در نواحی كركوك :در سیاحت‌نامه‌ی حدود محمد خورشید پاشا عضو كمیسیون تعیین حدود ایران و عثمانی – به وجود سی خانوار چادرنشین «شَهسَوَن» (افراد ایل شاهسون بغدادی نیز خود را شَسَوَن می‌نامند) در دوز خورماتو به سال 1264 هـ.ق. اشاره شده است.

ه - امكان ردیابی برخی از طوایف مهم ایل شاهسون بغدادی در سابقه تاریخی مناطق شرق و جنوب تركیه، شرق و شمال سوریه، و شمال عراق.

لک: عباس عزاوی می‌نویسد كه لك‌ها از قبایل ایرانی هستند كه در شمال و جنوب عراق پراكنده‌اند و در بخش مندلی تابع قبیله قراالوس بوده‌اند.

در مورد لك‌های تابع قبیله‌ی قراالوس نكته‌ی جالب توجه در این‌جاست كه اینان در سال 1120هـ.ق.(یعنی در حدود 25سال قبل از كوچ احتمالی ایل بغدادی به خراسان) ترك زبان و شیعه مذهب بوده‌اند.

پیش‌تر از این تاریخ، اسكندر بیك تركمان نیز ذیل وقایع سال 1034 هـ.ق. -حمله شاه عباس به بغداد- از قلعه‌ی لك بغداد(قلعه زهاب) واقع در نزدیكی قلعه‌ مندلی، و پیوستن دارنده‌ی آن -حاجی بیک لک- به شاه عباس و مورد مرحمت قرار گرفتنش سخن به میان آورده است.

كه با توجه به وحدت مكانی، بعید نیست لك متعلق به قبیله‌ی قراالوس از بقایای لک مورد اشاره اسكندر بیك بوده باشد. محمد خورشید پاشا نیز در سیاحت‌نامه‌ی حدود به وجود پنجاه خانوار چادرنشین لک در دوزخورماتو و هشت خانوار در كركوك اشاره دارد.

كارستن نیبور نیز در سال 1764 م. از وجود یك‌هزار چادرنشین لک در ناحیه بین سیواس و آنكارا خبر می‌دهد.

كوسه‌لر: كوسه‌لر بزرگ‌‌‌ترین طایفه‌ی شعبه‌ی لک ایل شاهسون بغدادی است. بر اساس گزارش‌های اسكان عشایر در عثمانی، در سال 1708میلادی. جماعت حاجی بهاءالدین‌لو در قریه‌ی «كوسه‌لر» از توابع گلنار اسكان داده می‌شوند.در قرن نوزدهم نیز، بنابر تحقیقات فاروق سومر، طایفه‌ی كوسه‌لر در «نازیللی» ولایت آیدین زندگی می‌كرده‌اند. در داستان «دوقلوهای ترک» خانم جاهید اوچوق از «مزرعه‌ی كوسه‌لر» یاد شده است. هم اكنون در شمال آنتالیا محلی به نام كوسه‌لر وجود دارد و افراد بسیاری نیز در محلات فاتح، بایرم پاشا، زیتون بورنو، باغچه لیاولر، كوچوک كوی، یدی كوله، باغجیلار، قاضی عثمان پاشا، مرتر، حوجا مصطفی پاشا، و بكیركوی استانبول زندگی می‌كنند كه نام فامیل‌شان «كوسه‌لر» است.

موصلو: از طوایف تركمان نواحی دیاربكر و یكی از دو طایفه بزرگ آق قوینلوها بوده، و حكومت آن جا را در زمان سلطنت آق قویونلوها در دست داشته است. موصلوها به سركردگی امیر بیك موصلو در سال913هـ.ق. به نیروی شاه اسماعیل پیوستند و از جمله قزلباشان شدند. یحیی بن عبداللطیف قزوینی ذیل وقایع این سال می‌نویسد:"... امیر بیك موصلو كه از جانب آق قوینلو مدت‌ها والی دیاربكر بود، با اقوام و اتباع واویماق موصلو به عز بساط بوس همایون مفتخر گشت و هدایای بسیار به موقف عرض رسانید و دیاربكر داخل محروسه شد و ایالات آن‌جا به پیرمحمدخان استاجلو قرار گرفت... و حضرت اعلی، امیر بیك موصلو را به منصب مهرداری همایون سرافراز گردانید.

از سال 927 تا 935 هـ.ق. نزدیك به یك دهه حكومت در بغداد در دست بزرگان موصلو بود، تا این‌كه در سال اخیر شاه طهماسب آن‌جا را فتح كرده و به حكومت آنان خاتمه می‌دهد.

دوگر: از طوایف مهم ساكن آناطولی، سوریه و عراق- موصل- ماردین و كركوك - دقوق - كه درگیری‌های بین قراقویونلوها و آق‌قویونلوها موجبات تقسیم و پراكندگی بسیار آنان را فراهم آورد. از طوایف دوگر در ناحیه‌ی اردبیل نیز وجود دارند كه توسط قراقویونلوها به آن‌جا كوچانده شده‌اند و اصالتا متعلق به دوگرهای "اورفا" می‌باشند. ابوبكر طهرانی درباره دوگرها می نویسد: "... دمشق خواجه كه از امراء دگر بود و بیست هزار خانه را سردار و صاحب اختیار بود و رها (اورفای امروز)... و ... از آن او بود... در كنار آب فرات قشلاق و یغموربیك... كه مهتر امراء دگر بود با هزارخانه كه تابع او بودند و سه هزارخانه دیگر نوكر عثمان بیك (پدربزرگ اوزون حسن) شدند.

این قول میزان اعتبار و نفوذ دوگرها را در منطقه شمال عراق و شرق عثمانی در زمان تیموریان نشان می‌دهد. بنا به نوشته كارستن در سال 1776م. از جماعت دوگر یكهزار خانوار چادرنشین در ناحیه اورفا زندگی می‌كرده‌اند.

كلوند: بنابر گزارش محمد خورشید پاشا در سیاحت‌نامه حدود، در سال 1264ه.ق. بیست و پنج خانوار چادرنشین از طایفه كله‌وند در دوزخورماتو زندگی می‌كرده‌است.

و- وجود مشابهت لهجه‌یی و همگونی ضرب‌المثل‌ها و داستان‌ها بین شاهسون‌های بغدادی و طوایفی از ترك‌های كركوك كه ساكن "تل عفر"، "آلتین كوپرو"، "تیسین"، "بشیر"ریا، "تازه خرماتو"،" توزخرماتو" ، "امام زین العابدین"، "قاراتپه"، و "بیات لار" هستند.

با توجه به شواهدی كه ارائه شد، نویسنده بر این باور است كه هسته اولیه‌ی ایل شاهسون بغدادی از نواحی كركوك به درون ایران كوچانده شده، و به احتمال قریب به یقین از همان بیاتها و یا طوایف ابوابجمع و وابسته یی بوده است كه میرزا مهدی خان استرآبادی به كوچ آنان از كركوك به خراسان اشاره كرده است.

درباره‌ی نحوه مهاجرت و وضعیت ایل طی مدت استقرارش در خراسان و شیراز منبع موثقی در دسترس نیست. مرحوم فتح‌السلطان، كه بیش از یك صد سال عمر كرد (وفات1357)، از قول عمویش ایمانعلی خان كه یكصدو بیست سال عمر كرده بود، برای نویسنده نقل می كرد كه: جانی بیگ بزرگ ایل در سرحد عثمانی بوده است. سرخاب، یوسف و قاسمعلی خان برادران او بوده‌اند و قاسمعلی خان سركرده نظامی ایل بوده است. در دوران؛ آشوب و سقوط اصفهان، احمدپاشا از قاسمعلی خان قول عدم تعرض گرفته مناطق غرب ایران را به تصرف خود در می‌آورد. نادر در حمله به بغداد پس از غارت ایل امر به كشتن قاسمعلی خان می‌دهد ولی با وساطت میرزا مهدی خان از كشتن او صرف نظر می‌كند. طوایف لك و آرخلو به خراسان عزیمت می‌كنند و قاسمعلی خان به خدمت نادر در می آید و به مقام میرآخوری می رسد. در بازگشت از هند به دلیل سرپیچی از امر نادر و به همراه آوردن غنایم مغضوب واقع شده و (به امر نادر گوش و یا بینی او را می‌برند). وی در همین زمان در خراسان فوت می‌كند و در كنار سقاخانه حرم امام رضا به خاك سپرده می شود. به دنبال این حادثه، ایل شاهسون بغدادی اعتبار نخستین خود را از دست داده و در پی مرگ نادر از خراسان به شیراز مهاجرت كرده است. در شیراز، كریم خان زند به امید چیرگی بر دشمنان با علی خان شاهسون از تیره قاسملو پیمان اتحاد می بندد. پس از پیروزی كریم خان، علی خان شاهسون رئیس سواره نظام ایل شاهسون بغدادی در نزد او می شود. با مرگ كریم خان ایل شیراز را ترك می كند و سرانجام توسط آقامحمدخان در منطقه‌ی ساوه مستقر می‌گردد.

صحت تاریخی این قول بر نویسنده این رساله معلوم نشد. هرچند در كتاب فریزر از قاسم بیك خان، كه ناظم مناظم و اعتمادالدوله نادر بوده، ذكرنامی شده و از علی خان شاهسون در ذیل وقایع دهه 1170ه.ق. از قبیل سركوب افغان‌ها در مازندران، مبارزه با نصیرخان در حاشیه خلیج فارس، محاصره ارومیه، مبارزه با زكی خان، و محاصره كرمان و مبارزه با تقی خان درانی- مبارزه ای كه به مرگ علیخان انجامید- در منابع دوره زندیه به تفصیل سخن رفته است.

درباره انتقال این ایل از شیراز به منطقه ساوه، در ذیل میرزا عبدالكریم بر تاریخ گیتی گشا از كوچانیدن ایلات عراقی از شیراز به عراق توسط آقامحمدخان قاجار به هنگام ورود به شیراز سخن به میان آمده است، اما نامی از ایلات كوچ داده شده برده نشده است.

وجود طوایف و تیره های همنامی چون:لك، آرخلو، احمدلو، موصلو، و قوتولو بین ایل‌های بغدادی و قشقایی، و اظهار صریح عشایر متعلق به تیره توللی در هر دو ایل مبنی بر وجود همبستگی تاریخی با یكدیگر، جای شبهه ای در انتقال ایل شاهسون بغدادی از شیراز به منطقه ساوه باقی نمی گذارد. بعلاوه اینكه، ترانه ای بین عشایر شاهسون بغدادی وجود دارد كه در وصف كوههای شیراز است و گوینده آرزوی گذر از آنها را می كند. نیز هنری فیلد از علی قوردلوهای كوهمره سخن می‌گوید كه همنام با یكی از طوایف شعبه لك ایل شاهسون بغدادی است.

اما، نخستین سندی كه حكایت از استقرار ایل بغدادی در بودباش كنونی اش می كند، به سال 1220 ه.ق. باز می گردد كه طی آن ایل بیگی گری " طایفه شاهسون " بغدادی به همت خان از طایفه ساتلو داده شده است. هر چند جزو اسناد ملكی سندی به تاریخ 1200ه.ق. وجود دارد ولی نامی از شاهسون بغدادی در آن برده نشده است.

طایفه‌های ایل شاهسون بغدادی

ایل شاهسون بغدادی از دو شاخه‌ی اصلی لک‌ و آرخلو تشکیل شده است:

  • لک‌:

کوسه‌لر ، یاری‌جانلو ، میختوندلو ، دللر ، قاراقویونلو ، حاقی‌جانلو ، احمدلو ، الی‌قوردلو ، ساتولو ، قوتولو ، دولت‌وند ، چلب‌لو ، شرف‌لو ،کُرد

  • آرخلو:

قاسم‌لو ،کلوند ،موصولو (موسولو) ،سولدوز ،حسین‌خانلو ،دوگر ،کرم‌لو ،قرنلو،خدرلو ،غریب‌لک‌لو ،نقدورلو ،اتک‌باسانلو ،نلقاز (نیک‌کز) ،خمسه‌لو ،زیلیف‌لو ،ذولفقارلو ،آلوار یا کارون‌لو

طایفه‌ی کوسه‌لر

کوسه‌لر نام طایفه‌ای بزرگ از ایل شاهسون بغدادی است که توسط شاه عباس در ائتلاف اتحادیه‌ی ایل‌های تشکیل دهنده‌ی سپاهیان شاهسون قرار گرفت و پس از بازگشت آنان به عراق نادرشاه قریب به اتفاق آن‌ها را از منطقه‌ی کرکوک و موصل به خراسان وافغانستان کوچاند. این ایل پس از استقرار در ایران دوران صفوی و زند و افشار و قاجار در جغرافیای ایران جابه‌جا شده و در حوالی آذربایجان، قزوین، شیراز، اصفهان و تهران که پایتخت بوده‌اند، اسکان یافته‌اند. پیش از آخرین اسکان که در منطقه‌ای بین ساوه، همدان و قزوین بوده، دارای تاریخچه مشخص بوده و متعاقب آن در دوران پهلوی اول مانند سایر عشایر کوچ‌رو تخته‌قاپو شده و اسکان یافته است. اسکان عشایر این ایل و طایفه‌ها و تیره‌های وابسته را به شهرهای اطراف کوچانده و نسل امروزی این مردم هم اکنون در شهرهای تهران، کرج، ساوجبلاغ، قم، اراک، ساوه و برخی در روستاهای قدیمی اطراف ییلاق‌ها و قشلاق‌های گذشته روزگار خود را سپری می‌کنند. به نظر روستای کوسه‌لر از محل‌هایی باشد که زمانی این طایفه از شاهسون‌ها در آن سکونت داشته یا ییلاق و قشلاق آن‌ها بوده است. مقایسهٔ لهجه‌ی روستاییان یا دامداران آن اطراف یا داستان‌های پیرمردها و پیرزنان باقی مانده می‌تواند تا حدودی به روشن شدن این مطلب کمک کند. روایتی نیز در طایفه است که واژه‌ی کوسه‌لر، مخفف و ترکی شده‌ی واژه‌ی کوه‌سار و به معنی اهالی کوه‌سار است، چرا که در گذشته این طایفه بیشتر در منطقه‌های کوهستانی به سر می‌برده است.

كوسه‌لر بزرگ‌‌‌ترین طایفه‌ی شعبه‌ی لك ایل شاهسون بغدادی است. بر اساس گزارش‌های اسكان عشایر در عثمانی، در سال 1708میلادی. جماعت حاجی بهاءالدین‌لو در قریه‌ی «كوسه‌لر» از توابع گلنار اسكان داده می‌شوند. در قرن نوزدهم نیز، بنابر تحقیقات فاروق سومر، طایفه‌ی كوسه‌لر در «نازیللی» ولایت آیدین زندگی می‌كرده‌اند. در داستان «دوقلوهای ترك» خانم جاهید اوچوق از «مزرعه‌ی كوسه‌لر» یاد شده است. هم اكنون در شمال آنتالیا محلی به نام كوسه‌لر وجود دارد و افراد بسیاری نیز در محلات فاتح، بایرم پاشا، زیتون بورنو، باغچه لیاولر، كوچوك كوی، یدی كوله، باغجیلار، قاضی عثمان پاشا، مرتر، حوجا مصطفی پاشا، و بكیركوی استانبول زندگی می‌كنند كه نام فامیل‌شان «كوسه‌لر» است.

طایفه‌ی کوسه‌لر شامل دو تیره‌ی اصلی است: 1 - تیره‌ی خاصا 2 - تیره‌ی آلوار (لرها)

تیره اصلی خاصا:

جانی‌لو (بزرگ) - قرابكلو - سرخابلو - یوسف‌لو - مدرم‌خانلو

تیره آلوار(لرها) :

خداویرنلو - تمیرلو - علی‌بگلو - كرلو - كیچكین‌علی - كیتین‌علی - شنبه‌لو - جمعه‌لو - یساول‌لو - رمضان‌لو - چای‌چامورلو - کرداسدخان (قنبرلو) - ترکمن - سلمان‌لو

ساختار اجتماعی ایل شاهسون

هرم سازمان تولیدی ایل شاهسون از خانوار آغاز و به تیره و طایفه ختم می‌شود. در گذشته ریاست طوایف را خان‌ها به عهده داشتند که امروز از مزایای اجتماعی-اقتصادی و سیاسی شایانی برخوردار بودند ولی قدرت آن ها در برابر خوانین ایلیاتی سایر عشایر مانند قشقایی بسیار ناچیز بود. در راس هر رده کوچک نیز مسؤلی قرار داشت که آق سقل نامیده می‌شد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog

کتاب شاهسون 

همان‌گونه که از نام کتاب پیداست درباره‌ی تاریخ ایل شاهسون بغدادی، یکی از اقوام بزرگ و تأثیرگذار ایرانی است. این کتاب به سیر تاریخی، سیاسی و اجتماعی این قوم در سلسله‌های گوناگون حکومت‌های ایران می‌پردازد و از مبارزه‌ها،‌ دلاوری‌ها‌، شجاعت‌ها‌ و دفاع‌ آنان برای آسایش این مرز و بوم می‌گوید.
کتاب دارای تصویرها، اسناد و عکس‌های تاریخی جذاب و دیدنی از گذشته‌های دور است که روایت ایل شاهسون بغدادی را در گذر زمان بازگو می‌کند. هم چنین دارای جدول‌هایی می‌باشد که چگونگی گسترش و پدیدآمدن طایفه‌ها و تیره‌های گوناگون ایل را بیان می‌کند.
از آن جایی که در کتاب‌های تاریخ، درباره‌ی سرگذشت و تأثیر ایل شاهسون بغدادی، چیزی گفته نشده یا اندک اشاره‌ای شده است، مردم، حتی پژوهشگران شناخت جامعی از این قوم بزرگ و تاثیرگذار ایرانی ندارند، بنابراین این کتاب می‌تواند یکی از منابع بسیار ارزشمند در این زمینه باشد. از سوی دیگر به نسل جدید و امروزی ایل شاهسون بغدادی که اکنون شهرنشین‌های ساکن تهران، قم، ساوه و ... هستند و از پیشینه‌ی خود آگاهی چندانی ندارند، اطلاعات بسیار مفیدی از چگونگی زندگی نیاکان و اجدادشان ارائه می‌دهد.
این کتاب به کوشش آقای هرمز محیط تالیف شده است.
تلگرام , کانال های تلگرام , بهترین کانل های تلگرام , آدرس کانال های تلگرام ایرانی , معرفی کانال تلگرام





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون، ایل شاهسون، شاهسون بغدادی، ایل شاهسون بغدادی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog


محمد علی خان صمصامی

آخرین رئیس ایل شاهسون بغدادی در ساوه ( از سال‌ 1320 تا 1334 ) ایل بیگ دوره تخته قاپو

محمدعلی خان صمصامی با دریافت حکم ریاست ایل از فرمانداری وقت ساوه تا سال 1334 سعی خود را بر تشکل مجدد عشایر شاهسون بغدادی مصروف داشت.

اما اختلافات داخلی و درگیری های خارجی با خوانین محلی، و تاثیرات ناشی از سقوط دولت دكتر مصدق در ترکیب گروه های قدرت، و غیره موجب از کف رفتن ییلاقات متعلق به ایل و اسکان عشایر بغدادی شد.

محمدعلی خان صمصامی در سال 1356 در تهران درگذشت.

توضیح : مطالب برگرفته از کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی به روایت فتح‌ السلطان


ب





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 9 مرداد 1395
admin blog



سلام ایله سایقیلار

من ده اؤز وریمدن و آزربایجان'ین خانا(پیرانشهر) شهرینین تورکلرینین وریندن آشیق مسیح الله'ین وفاتینی تسلیت عرض ائلیرم.

بو بؤیوک آشیقی 4 ایل اؤنجه بیر همدان'لی یولداشیم منه تانیتدیرمیشدی. آنجاق حئییف کی گئج تانیندیم و دوغوردان دا مسیح الله بؤیوک و تایسیز بیر کیشی و آشیق ایدی.

دوزدو مسیح الله دونیاسین دییشیبدی، آنجاق سسی و سؤزلری خاطرلریمیزده قالاجاق.

ائلیار موسوی

خانا(پیرانشهر) شهریندن





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 8 مرداد 1395
admin blog