لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت



با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی 
ordup

پیدایش شبکه اجتماعی  در ایران به یک دهه بیشتربر میگردد تقریبا یک دهه بیشتر نبود که شبکه های اجتماعی  در عرصه اینترنت پدیدار شد و در عرصه اینترنت پدیدار شدند کشورهای پیشرفته در این عرصه خیلی سریعتر از انچه که تصورش را میکنیم در این عرصه موفق شدند و شبکه های اجتماعی بزرگی در جهان پدیدار شدند شبکه های اجتماعی چون فیسبوک . توئیتر .یوتیوپ و غیره 
اما در این میان کشورهای جهان سوم از رقابت باز ماندند و توانایی رقابت با شبکه های اجتماعی غربی را نداشتند و مجبور به پذیرش این شبکه ها شده اند  اما پذیرش این شبکه ها تبعاتی  برای  کشورهای جهان سوم داشت و تهاجم فرهنگی و صدور فرهنگ غربی به این کشورها عملا شبکه های اجتماعی به نوعی فرهنگ کشورهای  غربی را به کشورهای جهان سوم دیکته کردند 
در این میان کشورهای جهان سوم نیز مقصر بودند و به نوعی با اغوش باز پذیرای این فرهنگ غالب شداند اما غافل از اینکه فرهنگ های تهاجمی  چه تبعاتی دارند و چه زیانهایی برای سرزمین خود به جان خریدند 
چت اورداپ
پیدایش شبکه ها ی اجتماعی در ایران 
اما در کشور ما شبکه های اجتماعی نیز پیشرفت شایانی داشتند به نوعی ابتکار عمل را به دست گرفتند و موفق عمل کردند و تا حدودی بسیاری از ایرانی ها از شبکه های اجتماعی غربی استقبال کردند 
اما مسئولین مربوطه نیز در این میان مقصر بودند و سهل انگاری هایی هم کردند مسئولین گاها با فشار هایی که به شبکه های اجتماعیوطنی  آوردند و این فشار از مدیریت این شبکه ها به کاربران این شبکه ها منتقل میگشت و باعث کوچ  کاربران ایرانی به شبکه های اجتماعی بیگانه میشدند و در این میان با اجرای قانون کام شبکه های اجتماعی بیگانه شادتر میشد هر چه شبکه های وطنی محدودتر میشدند وقوانین سختگیرانه تر میشد این شبکه ها از عرصه رقابت خارج میشدند و و شبکه های بیگانه عرصه را  برای تاخت تاز باز تر میدیدند و لطمات فرهنگی بسیاری شامل حال کشورها جهان سوم شد 

نویسنده :حجت فاتح 
منبع اورداپ 





نوع مطلب :
برچسب ها : شبکه اجتماعی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 25 مهر 1396
admin blog

چت  

چت روم 

چت اورداپ


چت چیست و چراچتروم اورداپ یکی از قدیمی ترین چت روم های ایران هنوز پابرجا میباشد

چت چیست؟

چت چیست و چگونه صحیح چت کنیم؟؟؟؟؟؟؟/
Chat : ( گفتگو ) 

. اتاق گفتگو 
Chat room ، اتاقی است كه در آن افراد بدون آن كه یكدیگر را ببینند با هم در ارتباط با موضوعی خاص به گفتگو می پردازند . یا شاید ممكن است دو نفر به تنهایی به صحبت خصوصی بپردازند .به عبارت دیگر اتاق گفتگو سرویسی است كه این امكان را میدهد که در هر زمان با بیش از یك نفر گفتگو كرد.

چت اورداپ

چت روم

"چت " یا گفت و گوی اینترنتی که پدیده‌ای نوین و نوظهوراست، به سرعت در کشور ما فراگیر شده و مخاطبان خود را در میان اقشار مختلف جامعه یافته و بسیاری از جوانان را به خود جلب کرده است. چت یک ابزار رسانه‌ای است که همچون سایر ابزارها، کاربرد آن می‌تواند دارای آثار مثبت ای منفی باشد و مهم آن است که فرهنگ استفاده صحیح از آن می باید در جامعه ایجاد شود. چت به عنوان یک شیوه جدید ارتباطی، تاثیر غیر قابل انکاری بر نوع روابط اجتماعی بر جای گذاشته است.در تبیین نقش چت به عنوان شیوه جدید ارتباطی - همچون سایر انواع رسانه - نوع پیام های مبادله شده چندان اهمیتی ندارد.(البته نوع این پیام ها در تقسیم بندی و تبیین اشکال متفاوت و متعدد ارتباط مبتنی بر چت و انگیزه های متفاوت برقراری ارتباط در بین افراد مختلف قابل اهمیت است، اما جای طرح آن در بحثی دیگر است(. آنچه که در چت از نوع پیام انتقال یافته قابل اهمیت تر است تاثیر آن بر انتخاب الگوهای ارتباطی، تعریف نوع جدید ارتباط، تعریف و ایجاد مفهوم جدید از تعامل بین افراد و مفاهیمی نظیر آن است. در واقع به واسطه چت نوع جدیدی از ارتباط شکل می گیرد که با گذر از مرزهای مکان و زمان، گذشته از این که محدودیت های هردو را ندیده می گیرد-که البته خود این نادیده گرفتن و شکستن مرزهای زمان و مکان پیامد های مثبت یا منفی بسیاری در الگوی جدید ارتباطی از خود بر جای می گذارد - از سوی دیگر، مفاهیم نو و تازه ای را می آفریند که با تعابیر قبلی ما از ارتباط و معیارهای پیشین ما برای برقراری ارتباط و انتظارات ما از ارتباط همخوانی ندارد. چت معیارهای نویی را خلق می کند که ما به عنوان پذیرندگان جدید این شیوه ارتباطی ناگزیر از پذیرش معیارها و شاخص هایی هستیم که چت آنها را به ما تحمیل می کند. ما ناگزیریم این معیارهای جدید را بپذیریم تا امکان بهره مندی از نوع جدید ارتباط را نیز پیدا کنیم. شاید یکی از عللی که افرادی که تجربه کمتر و محدوتری از این شیوه جدید ارتباطی دارند، می کوشند و می خواهند تا چت را به نوعی به ارتباط رودررو تبدیل کنند، همین آزاردهنده بودن معیارهای نوع جدید ارتباط سایبرنتیکی است که به تعامل کنندگان تحمیل می شود. در واقع این یکی از خصوصیات چت کنندگان است که در عین حال که دوست دارند از مزایا و نکات مثبتی که فرازمان بودن و فرامکان بودن این نوع ارتباط برایشان ایجاد می کند، و محدودیت ها حذف می کند، بهره مند شوند اما نمی خواهند به سادگی و به سهولت هم معیارهای جدید و تحمیلی آن را بپذیرند.در چنین شرایطی که نه چت زیر بار معیارها و ملاک های پیشین ارتباط می رود و نه چت کنندگان حاضرند معیارها و ملاک ها نو را بپذیرند، این مقاومت دوسویه، می تواند موجب ناسازگاری فرد با شیوه نوی ارتباطی، و موجب عدم پذیرش، آزردگی، خشم، ترک ارتباط، یا در نهایت تسلیم در برابر معیارهای تحمیلی آن شود. به عقیده برخی کارشناسان چت، گفت وگوی‌ی متنی و نوشتاری است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف باشد.اصولا فلسفه ای‌جاد چت در ایران به گونه‌ای منفی برداشت شده است، زیرا اغلب گمان می کنند چت بیشتر گفت وگوهای دوستانه و سلام و احوالپرسی را تعقیب می‌کند اما چت هم مانند سای‌ر شیوه‌های ارتباطی کارکردهای مختلفی دارد. محورها: 1-تبیین چگونگی استفاده صحیح فرهنگ چت در کشور 2-تبیین آشنای‌ی با فرهنگ‌ چت به منظور ارتقا اطلاعات و افزای‌ش آگاهی‌های مفید، نه به منزله وقت گذرانی و رد و بدل کردن مطالب بیهوده و ضد ارزشی 3-تبیین و آگاهی رسانی و آموزش صحیح قشرهای مختلف جامعه از کاربردهای مثبت چت از این به برخی مزایای استفاده از چت می‌توان به صورت زیر برشمرد: 1-?دسترسی به طیف وسیعی از افراد( کاربران آن لاین ) در یک لحظه. ?2-هزینه اندک تماس با دی‌گران حتی با نقاط بسیار دور( در مقایسه با سایر وسایل ارتباطی مانند تلفن،بی‌سیم،فکس و...) ?3-?امکان ارتباط صوتی ( ? ،( voice chat?تصویری? ( video chat?و نوشتاری ( ? chat)?به صورت هم زمان. ?4-امکان ارسال و دری‌افت فایل، عکس ، نامه و صرفه جوی‌ی در هزینه و وقت . ازاین رو می توان استفاده افراد ازچت را به دو دسته تقسیم نمود: دسته‌ای از چت‌کنندگان ، اساتید دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران هستند که به قصد آشنایی با عقایدوافکار مختلف ، نظرات گوناگون و برقراری گفت و گوی صریح و بی‌پرده با مردم وارد محیط های گفت و گوی مجازی می‌شوند. دسته‌ای دیگر برای دوست یابی، پرکردن بخشی از اوقات فراغت و یاارضای برخی تما‌یلات و نیازهایی که در چارچوب روابط عادی اجتماعی قادر به تسکین آن نیستند وارد دنیای مجازی می‌شوند. به همین سبب به گفته کارشناسان،استفاده بیش از حد از چت‌های اینترنتی نامناسب می‌تواند منجر به اختلالات روانی درازمدت در افراد شود.افراد استفاده‌کننده از رایانه به مرور زمان از زندگی واقعی و طبیعی خود دور می‌شوند و به زندگی در فضا و فرهنک دیجیتالی روی می اورند. به گفته دکتر "ساموئل وی‌لت " روان پزشک آلمانی، هر قدر فاصله بین دنیای واقعی و تخیلی افراد بیشتر شود، ای‌ن امر می‌تواند منجر به افسردگی و بروز اختلالات روانی در افراد شود. در چند سال اخیر در بدو ورود کاربران به بسیاری از چت روم ها، در خصوص رعایت موارد اخلاقی و اجتناب از گفت و گوی سیاسی به کاربران اخطار داده می شود،هر چند در این چت روم‌ها نیز اشخاص در اتاق‌های خصوصی، آزادانه عقاید خود را مطرح می‌کنند. برخی از چت روم‌ها وجود دارند که رعایت اصول اخلاقی را ملزم نمی‌دانند، به منظور حفظ شئونات اخلاقی، اغلب این چت روم‌ها از سوی مراجع ذی صلاح مسدود می‌شوند. برخی کارشناسان و صاحب نظران مسایل اجتماعی معتقدند در زمان حاضر فضای گفت و گوی مجازی به محلی برای عرض اندام جوانانی تبدیل شده است که در دنیای واقعی به علت حاکمیت هنجارها و ارزش‌های مسلط محیطی برای ابراز برخی نظرات و بروز پاره‌ای از رفتارها،مجالی نمی‌یابند. این جوانان با انگیزه‌های مختلف وارد چت روم‌ها می‌شوند. زوج یابی اینترنتی نیز پدیده‌ای جدی‌د و در حال گسترش است و برخی جوانان به منظور آشنای‌ی با همسر آینده خود وارد محیط چت می‌شوند. با توجه به این که بیشتر کاربران چت روم‌ها را جوانان نا آشنا به واقعیت های اجتماعی تشکیل می‌دهند،افراد سودجو و فرصت طلب ،حضور گسترده‌ای در برخی چت روم‌ها دارند و مترصد فرصت هستند تا بااغفال جوانان، آنها را به بزه کاری سوق دهند. گذشته از کسانی که نیازهای گوناگونشان آنها را به چت روم‌ها می‌کشاند، عده‌ای از افراد به قصد مزاح و فریب دیگر کاربران وارد چت روم‌ها می شوند و از دادن اطلاعات غلط و دست انداختن دیگران لذت می‌برند. به طوری که برخی افراد متاهل، مسن یا فقیر خود را مجرد، جوان و ثروتمند جا می‌زنند. برخی از چت‌کنندگان حتی در پاره‌ای از موارد هویت جنسی خود را دگرگون معرفی می‌کنند.
در لغت یعنی «صحبت دوستانه،‌ گپ زدن، درددل و اختلاط.» اما برخلاف معنی لغوی آن ؛ ترجمه عملی آن می شود نادیده گرفتن حریم ها ، آزادی ها و پله ای شده برای کسانی که قصد تخریب شخصیت ها را دارند و بطور مختصر و مفید می شود : مرگ لحظات و غرق شدن در نیستی ها و به نوعی پوچی محض!!!
چت برای خودش دنیایی ساخته یا بهتر بگویم برای آن دنیایی ساخته اند دنیایی که در آن درغگوها برای فرار از شخصیت واقعی شان وارد آن شده و در بی شخصیتی خود و دیگران محو می شوند ، دنیای که هیچ حریمی برای آن ترسیم نشده و بسته به جسارت و وقاحت افراد می شود هر پرده ای را درید....
چت اورداپ
در این فضای بوجود آمده مجازی همه ی افراد حاضر پولدار هستند ، اسامی قشنگ و با رنگ و لعاب بالا برای خود برگزیده اند ، در این وانفسا برخی نیز در یک چشم به هم زدن میلیاردها دلار کالا را جابجا می کنند و روزانه صدها کانتینر را از چین به دوبی از دوبی به آنجا و ... انتقال می دهد و این دقیقا به زمان نعشگی بیش از حد یک انسان معتاد ( که البته باید اعتراف کنم این قشر مظلوم و بیمار جامعه صداقتشان بیشتر از برخی از افراد حاضر در فضای مجازی هست ، خدایی نکرده قصد جسارت به این قشر زحمتکش را نداشتم و انشاءالله این دوستان آزرده خاطر نشده باشند)
چت 
سیستم نوین چت اورداپ، کاملا ایرانی و منحصر به فرد میباشد. نمونه آن در هیچ سایتی به جز www.ordup.com موجود نمیباشد. چت روم اورداپ جزء سریعترین چت روم های فارسی است و نیازی به نصب هیچ نوع نرم افزار از قبیل فلش یا جاوا ندارد. به محض ورود به سایت چت اورداپ میتوانید به سرعت وارد چت روم شده و با دیگران با گفتگوی آنلاین بپردازید. چت روم اورداپ فارسی شده یک نرم افزار خارجی نیست.

چت اورداپ

شما شاید خودتان ندونید یک استاتیوس که جلوی آی دی خود می نویسید چقدر مهمه یا پروفایل شما تا چه اندازه می تواند برای مخاطب شما مهم باشد مثلا چند مدت پیش یک راننده کامیون، زن خود را کشت اون هم بخاطر تغییر دادن یک کلمه در پروفایل خود که کلمه متاهل خود را به مجرد تغییر داده بود...

اما بحث دیگری که می خوام به اون اشاره کنم ، جایی است که زندگی واقعی آدمها بیشتر خود را نمایان می کند و در این یکی (وبلاگها) فکر کنم دنیای مجازی در مقابل دنیا واقعی تسلیم شده و تعظیم کرده است ، و از آنجایی که رودربایستی ها و خیلی از پرده ها و نقابها مانع از گفتن برخی نظرات و حرفهای افراد می شود این مکان شاید بهترین جا و ملجاء باشد برای گفته هایی که به آسانی نمی شود گفت ، و در این وانفسا افرادی نیز بدون اعلام و ابراز هویت خود بصورت ناشناس نظرات خود را پیرامون گفته های دیگران سخن پراکنی می کنند ، خوب است بدانیم و بدانند که این نظرات و بعضاً پستهای وبلاگی باعث از هم پاشیدن بنیان خانواده ها ،ایجاد کدورت در جامعه و از بین رفتن دوستی ها ، برباد رفتن حریم خصوصی افراد و هزاران اتفاقات نامیمون دیگر ...... که همه ی اینها تنها و تنها به خاطر عقده خالی کردن برخی انسانهای بی هویت و درگیر با خود بوجود می آید.
چت اورداپ
در ضمن دنیای مجازی همیشه هم بد نیست جنبه های خیلی خوب دیگه هم دارد که متاسفانه ما بلد نیستیم از آن استفاده کنیم ،ما دنیای مجازی را فقط در برطرف کردن کارهایی می بینیم که در دنیای واقعی نمی توانیم انجام بدهیم یا به قول معروف کارهایی که در دنیای واقعی تبدیل به عقده برامون شده استفاده میکنیم ...


اهداف استفاده از محیطهاى چت(‪ (
CHAT‬یا گفتمان در شبکه اینترنت همواره از موضوعات قابل بحث در میان کاربران اینترنتى و تحلیلگران اجتماعى است.


لیست چت روم های ایرانی 





نوع مطلب :
برچسب ها : چت، چت روم، چت روم فارسی، چتروم، اورداپ، شبکه اجتماعی،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 10 مهر 1396
admin blog
زبان شاهسون 
ساتماق: فروختن  / مصدر فعل 
سات: بفروش / وجه امری فعل / بن فعل 
ساتیر: می‌فروشد / حال ساده خبری 
ساتار: می‌فروشد / آینده غیر قطعی 
ساتدی: فروخت / ماضی ساده 
ساتیردی: می‌فروخت/ ماضی استمراری خبری 
ساتاردی: می‌فروخت / ماضی استمراری ابدی 
ساتیب‌دیر: فروخته است/ماضی نقلی 
ساتمیش‌دیر: فروخته است/ ماضی نقلی 
ساتیرمیش: می‌فروخته است/م.نقلی مستمر 
ساتارمیش:   "       "      / آینده درگذشته نقلی غیر قطعی 
ساتمیشدی: فروخته بود / ماضی بعید 
ساتیرمیشدی: می‌فروخته بود/ م.بعید مستمر 
ساتارمیشدی:می‌فروخته بود/ آینده در گذشته بعید  غیر قطعی
ساتمیش‌ایمیش: فروخته بوده است/ماضی ابعد حکایی  
ساتیرمیش‌ایمیش: می‌فروخته بوده‌است!/ ماضی ابعد مستمر 
ساتارمیش‌ایمیش:می‌فروخته بوده‌است! / آینده در گذشته حکایی 
ساتمیش‌ایمیشدی: فروخته بوده بود!/ ماضی ما ابعد روایی 
ساتیرمیش‌ایمیشدی: می‌فروخته بوده بود!/ ماضی ما ابعد مستمر 
ساتارمیش‌ایمیشدی: می‌فروخته بوده بود/ آینده در گذشته روایی 
( ب.فرخ)





نوع مطلب :
برچسب ها : زبان شاهسون، کلمات شاهسون، فرهنگ شاهسون، بختیار فرخ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
بیر گوزل حکت

بیر شسون یولو دوشر یولداشی کندلی ائوینه
آش گتیرللر اللاهین آدیدان ئیمه گی باشلایاللار
شسون گوره ر چورگ سیز ییه بیلمئر
اوزوندن ده گلمز دییه چورک گتیرین
دئیه ر
بیزیم ائللرگوزل ائللر
آشینان چورک یئیه للر
کندلی یولداشین آروادی چورک یوخویومیش
دئیه ر
بیزیم کندیمیز ده بوندان قابلخ آشی ،چورگیدن ییردیله
آمما آق سقل لر ییقیلدیله، سالدیلار
چت اورداپ
علی وفائی(سولدوز)




نوع مطلب :
برچسب ها : علی وفائی، بیر گوزل حکت،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
شاهسون 
با سلام و دورد خدمت همه همتباران 
تابش نور خورشید با پرتوهای نورش دنیا را روشن وحیات را به موجود های آن  عشقانه به امر خالق یکتا  می بخشد
......
ایل شاهسون با غیرت، شجاعت و ازخودگذشتگی امنیت را در تمام نقاط ایران در یک دوره طلایی به مردم شریف ایران هدیه داد 
مردم قدر شناس ایران تا زمانی که سیاهی تاریخ وتحریف آن جای نداشت همیشه از مردانگی و مردمداری آن سخن می گفتند 
ولی با تاسف بسیار از اواسط دوره قاجار قلم زنان شروع به داستانهای جذاب با مظلومیت اقوام مدعی وستم مردمان ترک بخصوص مردان رشید شاهسون کردند 
.....وقتی زحمات مردم  ترک با انقلاب مشروطه در دل تاریخ هک شد با یک برنامه تنظیمی وقربانی کردن بعضی از سران باقر خان را در راه برگشت وستارخان را در باغ( پارک)اتابک ......
آری اگر نجنبیم متکلمین واقعی زبان مادریمان را لهجه دار از تربیت فرزندان محروم .....
چه قدر دنیای بیرحمی است در زمان عبور از میدان مین ،شناسای در دل دشمن و خط شکن صفوف دشمن مردان غیور ایرانی با لهجه های قشنگ  مثل گلهای متنوع  زیبای وصف نا پذیری از عشق را بخود گرفته  بودند نه لهجه مطرح ونه جدایی وتمیزکردن .... 
 نقشه شومی در راه است ...
چت اورداپ
شاهسئونلر ییغیناغی(شسونلر )




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون، درباره ایل شاهسون چه میدانید،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
لیست جهیزیه درسال 1335
که سالیان پیش بین ایل شاهسون مرسوم بود و برای نو عروسان این لیست تهیه میشد و لیست جهزیه خانواده عروس نوشته میشد 

 
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : فرهنگ ایل شاهسون، لیست جهزیه شاهسون، تاریخ ایل شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
بنام خدا 
امروز با پدرم نشسته بودیم و گپ خودمانیمان گل کرده  در مورد پهلوانان وافراد نامی از ایشان سئوال کردم 
گفت :الا را کار ندارم چون هرکسی در واحدمسکونی خودش با رادیو و تلوزیون مشغول است وخبر از همسایه ندارد 
اون موقع مردم دور هم می نشستند وصحبت از هنرنمای افراد جسور و بی باک نقل مجلس  بود 
سئوال کردم خدا قلو وامامقلو چه طور افرادی بودند
گفت بسیار شجاع ومحجوب 
.....انگار سئوالات من افکار اورا درگیر روزگاران غرور آفرین کرده بود 
پدرم‌ با نگاه معنادارش گفت امامقلو باما همسایه بود، مرد رشیدی از تیره هارانلی مادرش از قارابکلی هابود   بخاطر شجاعت مثال زدنیش لقب دوش قارا گرفته بود 
در طول عمرش هیچ کس جلو دار او نبود آدمی قد بلند با استخوانهای درشت،سینه ستبر وچابک این خصایص  وی را از سایرین متمایز کرده بود 
سئوال کردم ایل شاهسون افراد نیرومند و قوی زیاد داشته فرق ایشان با سایرین چیست ؟
گفت :
......وقتی کوچ ییلاق پیش می آمد افراد روستاه ها بصورت آماده باش بخاطر از بین نرفتن زراعتشان مراقب کوچ و افراد شاهسون بودند واگر یک اوباه را ضعیف می دیدند بدشان نمی آمد آزاری نرسانند
.....ده پانزده نفر به اوبای امامقلو نزدیک می شوند می بینند چند تا بچه ویک مرد میانسال لنگان لنگان دنبال گله حرکت می کند 
برای زهره چشم گرفتن وبهانه ائی را در نظر می گیرند
یکی از آنها آدمی قوی وچارشانه بود پیش آمد
چت اورداپ
گفت:
 پیر مرد چرا وقت کوچ دقت نکردی گله ها به زراعت ما صدمه زده خسارتش و می دهی یا خودمان دست بکار شویم 
پهلوان امامقلو زمستان قبل یک جوال گندم را در برف کول گرفته وبه آسیاب برده بوده واین باعث ناراحتی در جسم وی ایجاد کرده بود وبخاطر اون بی حال و لنگان به نظر می آمد وبخاطر همین هم اونها امامقلو را ضعیف دیدند وچنین طلب نابخردانه ائی کردند 
امامقلو یه نگاهی به اطراف کرد و گفت جوانک این چوب دستی من تا حالا به عقب برنگشته برید روزیتان را خداجای دیگه حواله کنه 
نفر جلوی نگاهی به دوستانش کرد وگفت ترا خدا این شاهسون پیر و نگاه کن نفسش از جای گرم بلند شده 
وهمه خندیدند و گفتن احتیاج به گفتن نیست ما خودمان خسارت را تعین واز گوسفندها برمیداریم
...هنوز حرفشون تمام نشده بود امامقلو وسایل اضافه دستش را به کناری پرت کرد و ....
ادامه دارد 
سلیمان امیری فر د




نوع مطلب :
برچسب ها : پهلوانان شاهسون، نام آوران شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
بنام خدا 
اسلحه شاهسون یک چوب دستی تر تمیز گاهن روغنی هم به روی آن می مالیدن در زمان برخورد بانور خورشید برق میزد 
وقلاب سنگ 《ساپان داشئ》
.....هئیبت رشید او با یک چوب دستی براق  در میان مردان  روستاه ائی کاملا مشخص شد 
مرد جنگی و رشید وقتی زمان‌رزم‌ پیش می آید از حرص بخود شکل وشمایلی خاص می گیرد
《 من خودم بچه بودم در پایین میدان گلچنین دعوای سختی در گرفت گل احمد وقتی به میان درگیری آمد هئیبت عجیبی به خود گرفت به چشمم این اون فرد خوش صحبت ومهربان نبود بلکه مردی قدار وجنگجوی را دیدم 》 
....امامقلو باشنیدن  حرف نا بخردانه مثل یک شیر خروشید و بدن او از حالت بی حالی بخود آمد یال و کوپال او نمایان شد  و بقول خودمان قلچتکی اولو 
....این بار با صدای رساتر گفت به شما گفتم تا الا کسی توانایی این را نداشته چوب دستی مرا بر گردانه مرا مسخره می کنید .....
در یک شیب ملایم کوهپایه امامقلو در بالاتر قرار داشت 
فرد پیش تاخته هم مرد قل چماقداری بود وبه گفته قدیمیها کله اش باد داشت چوب دستی امامقلو را دید چشمش گرفت وهوس چوب دستی را کرد  《قلونجو شئسون آغاجی یممشده و مغروردو》 جابجاشد و در هین حرکت گفت الا نشانت می دهم چوبدستی که دست توست لیاقت چه کسیست پیرمرد لجوج چوبی که دستت هست برازنده تونیست 
..چوب رابلند کرد بصورت هجومی بطرف امامقلو شتاب گرفت دیگران هم حالت رزم‌را گرفتند ....
امامقلو یک مرد چابک ونیرومند با کوله باری از تجربه با یک چرخش از مقابل او کنار رفت( جا خالی داد) وپهلوی جوانک با نوازش چوب، نعره ائی دردناک  همه را بخود آورد ، وقتی نگاه ها به سمت صدا برگشت غلت خوردن مرد مهاجم را به چشم دیدند که مثل مار بخود می پیچیدو ناله می کرد
وقتی روستائیان ناله هم دهاتیشان‌ را دیدند از همه طرف بسمت امامقلو هجوم آوردند 
میدان شکل جنگ بخود گرفت حرکات وچرخش و جابجای  مردان از دور خیلی زیبا بود انگار همه آموزش این گونه نبرد را سالها آموزش دیده بودند 
.....امامقلوبا خیزهای بلند خود را جا بجا وبا هر حرکتی صدای برخورد چوبها گاهن شکستن چوب دستی وفریاددم یانسین وناله روستائیان فضا را گرفته بود 
......چیزی نگذشت امامقلو وقتی بر خود مسلط شد کسی را در بر خود ندید جزء چوب دستی های شکسته و آدم های  با سرخونی لنگان لنگان  ناله کنان در حال فرار  از محرکه دور می شدند 
...امامقلو نگاهی به اطراف خود کرد و گفت کی......دل له یاقین  من اولومم 
.....یکی از روستائیان با وضع بد خود را از محرکه دور می کرد روبه سایرین کرد و گفت :
دادای یانسین شئسون ،قوجاینان، اگه جاوان اولیده نه ائیلردیک .......
پدرم می گوید امامقلو فردی مومن ،پاک، نترس ونجیب دوست داشتنی بود  
صحبت هاش بوی رشادت می داد 
چت اورداپ
یاد وخاطره همه مردان ایلمان خوش باد
سلیمان امیری فرد




نوع مطلب :
برچسب ها : ساپان داشئ، شاهسون، چوب دستی شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
موسیقی نواحی ایران

موسیقی شاهسون‌ها یادآور حکایات و داستانهایی است که در ایل اتفاق افتاده و بیشتر مربوط به حکومت عثمانی است. موسیقی محلی شاهسون ساوه دارای ۱۴ مقام و ۲۵ داستان است.
مقام‌های موسیقی شاهسونها مانند ردیف دستگاه موسیقی ملی ایران است یعنی یک مقام به شکل یک دستگاه ظاهر می‌شود. مثلاً مقام «رودباری» دارای آهنگی خاص است اما می‌توان اشعاری مختلف را در آن مقام اجرا نمود.
داستان‌هایی که عاشق‌های شاهسون می‌خوانند اتفاقاتی است که در گذشته‌های دور در تاریخ این ایل اتفاق افتاده است. عاشق‌های شاهسون به این داستان‌ها که دارای مضامین حماسی- مذهبی، ادبی و اجتماعی بوده‌اند شکل می‌داده اند. بعضی از این داستان‌ها ماخذ و منشاء مذهبی داشته که آنها را با صبغه عرفانی بیان کرده‌اند.
مجموعه ۲۵ داستان که عاشق‌ها می‌خوانند سینه به سینه حفظ شده و در جایی مکتوب نیست و هیچ کس اقدام به ثبت و کتابت آنها نکرده است لذا تاریخ وقوع آنها نامعلوم است. محل وقوع این داستان‌ها بیشتر در سرزمین‌های حکومت عثمانی می‌باشد.
وجه مشترک داستان‌های شاهسون آن است که این داستان‌ها با عشق مجازی شروع شده و در نهایت به عشق حقیقی منتهی می‌شوند و اکثر اشعاری که عاشق‌ها می‌خوانند دارای مفاهیم مذهبی و عرفانی است. گاهی نوع اشعار به صورت سؤال و جواب است یعنی عاشقی شعری می‌سروده و عاشق دیگر برایش جواب می‌فرستاده است. این نوع اشعار را در ترکی «تاپ ماجا» می‌گویند.اما اگر دو نفر عاشق روبروی هم بنشینند و شروع به خواندن کنند به طوری که خلاقیت و نبوغ یکدیگر را محک بزنند عاشقی یک بیت فی البداهه می‌سراید و دیگری بایستی جواب وی را بدهدبدون آن که وزن آهنگ به هم بخورد، به این کار که در حضور دو عاشق انجام می‌گیرد «آچ ما» می‌گویند. لازم به ذکر است در گذشته تمامی عاشق‌ها شاعرانی بوده‌اند که فی البداهه شعر می‌سروده اند. در این دوره کمتر و بیشتر در سنین بالا این کار صورت می‌گیرد.
نقش اجتماعی عاشق‌های شاهسون
عاشق‌ها در میان ایل، تنها نوازنده ساز نبوده‌اند بلکه خود به کشاورزی یا دام داری نیز اشتغال داشته و اکثراً خرده مالک محسوب می‌شده‌اند و تنها در جشن‌ها و یا مراسم خاصی که مربوط به سنت و فرهنگ شاهسون است سازی به دست می‌گرفتند و آواز سر می‌دادند.
نکته جالب توجه اینکه در گذشته- به غیر ازخوانین که برخی ساکن شهر و از امکانات شهری برخوردار بودند- داشتن سواد خواندن و نوشتن عمومیت نداشت و این عاشق‌ها بودند که از طریق صوت بلند و رسای خود اصول دین و قوانین اسلام و همچنین درس اخلاق، معرفت، انسانیت، دوستی، محبت و عشق را در داستان‌های خود می‌گفته و به نوعی به جوان‌ها تعلیم می‌دادند و به همین خاطر عاشق‌ها از تجربه و ادراک قوی برخوردار بودند و اصطلاحاً «سرد و گرم چشیده روزگار بودند».
وقتی عاشق‌ها به کهولت می‌رسیدند و دیگر نمی‌توانستند سازی به دست گیرند و آوازی بخوانند مورد حمایت رئیس ایل قرار می‌گرفتند. در گذشته به دلیل نبودن جاده و ارتباط مابین روستاها در زمستان با اولین ریزش برف جاده‌ها بسته و ارتباط مناطق قطع می‌شد. 
در این موقع بزرگ ده، مردم را جمع می‌کرد و در شب‌های زمستان عاشق‌ها با ساز خود داستان‌سرایی می‌کردند. عاشقها معمولاً یک داستان را در ده شب ادامه می‌دادند. این امر نشان‌گر حافظه قوی در عاشق‌هاست چرا که بایستی بیست و پنج داستان در ذهن حفظ نمایند. 
امروزه اکثراً عاشق‌های جوان بیش از ده، دوازده داستان از حفظ نیستند و با آمدن سازهای غربی و تسهیل در ارتباط جمعی تنها برای نواختن ریتم‌های شاد در جشن‌ها از عاشق‌های جوان استفاده می‌شود.
عاشق‌های شاهسون مردانی وارسته‌اند که وابسته به طبیعت و علاقه مند به آن هستند. اکثرا علت و کیفیت عاشق شدن خود را چنین بیان می‌دارند که « شبی شاه مردان (علی«ع») به خواب آمد و…
سازهای عاشق‌ها
چگور، با دوازده پرده در دو نوع است: نه سیم و هفت سیم
هفت سیم را جوان‌ها به خاطر سبکی و تیز بودن صدا بهتر می‌نوازند و پس از چیره دست شدن به نه سیم رو می‌آورند.
چگور در میان شاهسون از نظر اهمیت مقام اول را دارد و در مجالس عروسی در فضای باز به تنهایی با صدای عاشق همراه است. در فضای بسته چگور با «بالابان» نواخته می‌شود.
بالابان دو نوع است: یکی با صدای زیر برای فضاهای بسته مثل تالار و اتاق و دیگر با صدای بم که برای فضای باز است. بالابان همواره همراهی‌کننده چگور است.
بالابان نام نوعی «باز» است که در منطقه ساوه زندگی می‌کند. صدای این پرنده در فصل بهار در وقت جفت گیری شبیه صدای ساز بالابان است. در جنوب کشور این ساز به مخزن بادی اضافه می‌گردد و به «نی انبانه» معروف است.
ساختمان ساز چگور با سازهای آذربایجان یعنی سازی که عاشق‌های آذربایجان به دست می‌گیرند از نظر تعداد پرده، اندازه کاسه و طول دسته یکی است.
چت اورداپ




نوع مطلب :
برچسب ها : موسیقی نواحی ایران، موسیقی عشایر ایران، موسیقی شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
سازندگان ساز شاهسون 

از میان سازندگان چگور میتوان به سهل علی مجتبی» که خود نیز عاشق بوده است اشاره کرد. سازهای ساخت دست وی از شهرت خوبی برخوردارند. وی در سالهای قبل از انقلاب مرحوم شده است. در حال حاضر برادرش «ستار مجتبی» چگور می‌سازد.
رحیمی نامی نیز چگورساز و اهل «اینجه قلعه» نوبران است.
در «چاناق چی» که دهی مسیحی نشین بوده و از توابع خرقان است نیز ساخت چگور نه سیم در اواخر حکومت قاجار مرسوم بوده است.
چوب ساز چگور از درخت توت است و گاه استخوان شتر نیز روی کاسه و دسته آن برای زینت به کار می‌رود. «بالابان» از چوب عناب ساخته می‌شود.
سرنا (کوچک، متوسط و بزرگ) که همراه دهل (طبل بزرگ) برای جشن‌های عروسی و رقص‌های محلی استفاده می‌شود از چوب عناب است.
بالابان: این ساز از یک لوله استوانه چوبی و قسمت سر که از قمیشی دو زبانه است تشکیل شده است. روی لوله هفت سوراخ در جلو و یک سوراخ در عقب وجود دارد. طول ساز بدون زبانه ۳۲ و در مجموع ۴۰ سانتیمتر است.صدای آن حد فاصل « لا- ِر» می‌باشد
سرنا: سه نوع کوچک، متوسط و بزرگ دارد که به انتهای آن قمیش وصل می‌شود و روی لوله آن شش تا هفت سوراخ وجود دارد. طول ساز از ۳۰ سانتیمتر تا ۴۵ سانتیمتر و بزرگ آن تا ۶۰ سانتیمتر است. حد فاصل صدای آن از «ر» تا «دو» می‌باشد.
ساز عاشق‌ها که چگور نام دارد و بین ترک‌های آذری و شاهسون مشترک است در گذشته توسط ترک‌های قشقایی نیز استفاده می‌شده است. مضراب آن از پوست درخت آلبالو است و نه سیم و هفت سیم آن موجود است. ساز را با کمربند روی گردن و کتف انداخته و می‌نوازند. طول آن ۱۰۰ تا ۱۲۰سانتیمتر است. برخی آن را با توجه به عمق کاسه کوچک‌تر می‌سازند. صدای آن حد فاصل «سل» و «سل بالا» است.
* * *
ایل شاهسون از دو شعبه لک و آرخلو، بیست و نه طایفه، ۲۲۰ تیره و چند صد زیر تیره تشکیل می‌شود. هسته اولیه این ایل را نادر در سال‌های ۴۶-۱۱۴۵ هجری از نواحی مجاور کرکوک به خراسان کوچاند، علت معروفیت ایل به «بغدادی» هم از اینروست.
طوایف و تیره‌های مختلفی از این ایل در مناطق مختلف ایران، عراق، ترکیه و سوریه پراکنده شده اند. بدنه اصلی ایل پس از انتقال به شمال شرق ایران با مرگ نادرشاه به نواحی فارس مهاجرت و در اوایل قاجاریه در مناطق ساوه، قزوین، همدان و نواحی مجاور استقرار پیدا کرد و رشته کوه خرقان رسما به عنوان محل یورت طوایف آن تعیین شد. 
ساوه، تفرش، قم، همدان، ملایر، زنجان، قزوین، کرج، شهریار، ورامین، تهران و مناطقی از کردستان و کرمانشاهان محل اسکان کنونی افراد ایل است.‏
بهروز مبصری
چت اورداپ
ارسالی از محمد عیسی جهانشاهلو از خدابنده زنجان 




نوع مطلب :
برچسب ها : ساز شاهسون، تاریخچه ساز، تاریخچه ساز شاهسون، بهروز مبصری، محمد عیسی جهانشاهلو، سازندگان ساز شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
بنام خدا 
... روز گار آبستن حوادث است بعد از کشته شدن کلبی و اتفاقاتی که برآن خاندان افتاد سالها گذشت ..... پسر سوم پهلوان کلبی   قدرت وتوان خود را به رخ حریفان بکشد 
......در ایل شاهسون  وقتی عروسی می شد بجزء رقص وپای کوبی قدرت نمای مردان رشید  ایل  جای  رفیعی در بین مردم ایل  داشت مثل کشتی گرفتن (گولشمک یا الشمک  )چوب بازی (ال آقاجی اویناماق )دوی استقامت ( دوش آپاردی ) 
......جشن عروسی پسر اسد خان از همه طوایف و تیره ها حضور داشتند 
چادر های برای این منظور واستراحت مهمانان برپاشده بود 
صدای ساز و دهل دشت زیبا را به میدن مشق شاهسونها تبدیل کرده بود 
مردان و زنان دست در دست ، باصف منظم درحال  چوپو رفتن با تمام وجود هیجان عشق و رزم را به هم آمیحته و با آهنگ ساز که از وجود نوازنده بر دل هنرمندان‌رقص می نشست و باشوق دستمال را در دست سر چوپی به انواع رقص ها می کشاند قاراخان، اوچ آیاق، نوازینیم و........هنری که با صدای دهل هنرمندان را غرق در شادی و شور و نشاط می کرد مثل نسیم نوازنده بهاری در دشت لاله های واژگون شیراز، باد با وزش خود در بین لاله ها تماشاگر را محو زیبایی حرکات منظم  ودل فریبنده  حرکات موزون وار  خود می کرد
.....با هر آهنگی مردم منتظر هنرنمای مردان رشیدشان بودند رقص چوپو یواش یواش از ناز و نوازش به سمت قدرت نمای جوانان ایل می رفت 
....مردی قوی ونیرومند از طایفه .....جوانان جویای نام را محو قدرت ومیدانداری خود کرده بود حریفی در برابر او تاب مقاومت نداشت 
....خان وقتی وضعیت را اینچنین دید برای شکست این پهلوان نیرومند از نایبها کمک همفکری خواست آنها گفتند بعد از فوت پهلوان کلبی در بین مردان ما کشتی گیری قوی پا به عرصه نگذاشته  ولی پسر پهلوان کلبی مدتی است از مسافرت بر گشته شنیدیم اصول کشتی را  بلد است شاید او بتواند در مقابل وی خوب ظاهر شود  
......خان دستور داد فورا کسی به دنبال علی برود واو را بیاورد
.......علی پهلوان به محل عروسی آمد و  چادری را برای استراحت او در نظر گرفتن 
علی روبه شوهر خواهر خود کرد 
گفت: این پهلوان چه جور آدمیست 
بداغ گفت :
مرد تنومند وبسیار قویست وقتی سر شاخ می شود حریف را با یک فن بن داز از بغل پرت (پیش انداز) می کند 

.....علی وقتی حریف را دید به شوهر خواهرش گفت من جوان هستم ونیرومند خدا را خوش نمی آید من زحمات این مرد را هیچ کنم از اون طرف هم اگر بخواهم کشتی نگیرم سابقه پهلوانی پدرانم را زیر سئوال می برم 
شما زحمت بکش به اون پهلوان پیشینه مرا بگو ونظر من را هم تعریف کن شاید دلیلی بیاورد و با هم کشتی نگیریم واعتبار و ارزش هر دو حفظ شود 
وقتی بداغ با پهلوان روبه روشد وصحبت علی پهلوان را به وی گفت او قبول نکرد ومیدان کشتی را ملاک عمل دانست 
.....روز بعد میدن رقص، رزمگاه دوپهلوان از دو طایفه شد
بعد از این مبارزه پهلوان علی شد شهره  وافتخارات بسیاری در میدان کشتی نسیب مردم قدرشناس ایل کرد 
ادامه دارد 
سلیمان امیری فرد
شاهسئونلر ییغیناغی(شسونلر )




نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسئونلر ییغیناغی، سلیمان امیری فرد، داستان کلبی، کلبی کیست،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
بنام خدا 
ماه محرم ....
....دل به دریا و چشم به افق 
 نگاه ها نگران چه خواهد شد 
.......کاروانی خسته از سفردوردر انتظار استقبال ولی در دشت نینوا تحت الحفظ 
...گویند نامش حسین  《حضرت امام حسین علیه سلام 》با اندکی از اقوام وقبایل متعهدی حدودا ۱۰۰۰ نفرمرد جنگی  بعضیها آنرا بیشتر و بعضی ها با اهل خانواده خوانده اند 
.....نیروهای دولتی به فرمانده هی حُر با۲۰۰سرباز به امر حاکم کوفه مراقب حرکات این کاروان  
آنچه گفته شده در اول محرم کاروان  به نینوا وارد
 چون مانع حرکت به سمت کوفه شد
 در پی اتراق موقت سرگردان با همسفران ناخوانده قدمهای آهسته را شریک شدند 
....وقتی سربازان عظمت واحترام کاروان را دیدند در دل خود به تفکر نشستند در پی شناخت
آیا خارجی است ویا .......
حر ریاحی فرمانده ماموران وقتی به کاروان رسید قافله سالار را شناخت وخاطرات یک دوره از این عمر طی شده را در ذهن مرور کرد با دیدی مامورانه ونگاه عاشقانه منتظر فرداهاشد 
....قافله سالار وقتی خوب به این بیابان ونحوه حرکت خود به این سمت را مرور کرد یاد گفته جد خود وپدر و برادر گرامی خود افتاد 
......از این به بعد خیلی با احتیاط دستورات را به برادر خود می فرمود 
.....گویند تا شب هفتم محرم که آب به روی کاروان اوبسته شود خیلی عمیق به فکر فرو می رفت 
....خواهر گرامی او نگران برادر واحوالات او و دلشور از  پریشانی افکار او   به وی نزدیک وعلت را جویا شد
... با کمی تامل  برادر شباهت این منطقه را با فرمایشات بزرگان بیان ونگرانیت خود را فرمود 
نگران نه از خود بلکه ...........
سلیمان امیری فرد تهران 
شاهسئونلر ییغیناغی(شسونلر )
ایل بزرگ شاهسون (( در اقصی نقاط ایران )




نوع مطلب :
برچسب ها : سلیمان امیری فرد، شاهسئونلر ییغیناغی، ایل بزرگ شاهسون،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
حوسئن گلدی کربلایه قوناق...

اوغلوم دئییر: بابا نه دن مردم زنگ وورمادیلار پلیسه، پلیس گله امام حوسئینین دوشمنلرین آپارا؟ گؤزلریم دولور. جوابینی نه وئره جگیمی بیلمیرم. بیر تورلو بیله سینی قانع ائتمگه چالیشیرام. اؤزوم عاشورا خاطیره لریمه دؤنورم. ایلک سؤز آتامدان یادیما دوشور: اسدالله منیم آدیمی عباس قویوب. بو بند شبیه شعرلرینین بیر بندی دیر، بیلمیرم هانسی نسخه دندیر: درگزین یوخسا ازبیزان یوخسا باشقا بیر نسخه دن. سونرا مرغئی ده، ساوادا، اورمیه ده و تهراندا قاتیلدیغیم هیئت لره دؤنورم. بعضی شعرلری آغلایا آغلایا زمزمه ائدیرم: سلیم موذن زاده دن، ای منی آواره قویان ابالفضل، داود علیزاده نین تهراندا چهارراه عباسی ده، انصارالحسین مچیدینده اوخشادیغی: قولسوز گؤروب عباسی گئدنلرده قاییتدی، مرغئی ده سسلندیگیمیز: گل حوسئن یاتدی ابالفضل عَلَمی- قوی گؤزوم اوسته مقدس قدمی. بیر آز دوشونورم. سونرا یئنه اوغلومون سورغوسونا چاتیرام: نیه مردم ...؟

اسدالله امیری/ دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳




نوع مطلب :
برچسب ها : حوسئن گلدی کربلایه قوناق، اسدالله امیری،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog
 ای اشکبارخیمه ها
  
گل های پرپر را بریز امشب کنار 
خیمه ها.
چون دختری گم میشود درشام تارخیمه ها
دردانه مولاحسین ازترس شمشیرستم 
باپای زخمی میدود درخارزار 
خیمه ها
 می گوید ای عمه مرادرپیش بابایم ببر 
کوسرورو سالار من ؟ کو تاجدار
خیمه ها ؟
زینب به دنبالش روان ،از سوز غم برسرزنان
میگویدای آرام جان ، ای اشکبار خیمه ها
بابای تو مولاحسین شد کشته درراه خدا
آتش به جانم میزندامروزنار    خیمه ها
مریم عزاداری بکن درسوگ شاه
تشنه لب
باشدشفا بخشدتورا آن غمگسار خیمه ها

 ارسالی مریم یواشه ساوه 





نوع مطلب :
برچسب ها : مریم یواشه، اشعار مریم یواشه، شاعران ایل شاهسون، شعر برای محرم، مریم یواشه کیست،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 5 مهر 1396
admin blog

باربری ساوه

شرکت حمل نقل ساوه

قیمت باربری ساوه

شماره باربری ساوه

باربری وو حمل ونقل با قابلیت باربری اثاث منزل ، اسباب کشی منازل و ادارات در سراسر ایران، شبکه گسترده‌ای است که روش‌های نوین بسته‌بندی، حمل اثاثیه تنها به سبک سلیقه مشتریان، فن‌آوری‌های به‌روز، نوآوری و افراد متخصص را شامل می شود . این شبکه تضمین رضایت، نگرش حرفه‌ای، کارکنان حرفه‌ای و آموزش‌دیده و با انگیزه را برای کمک به شما با مقرون به‌ صرفه‌ترین قیمت در اختیار شما خواهد گذاشت. ما به شما کمک می‌کنیم اثاثیه منزل، اثاثیه شرکت و ادارات را با نرخ مناسب و در سریع‌ترین زمان مطابق با خواسته‌هایتان جابه‌جا کنید. حمل‌ و نقل ایمن، مقرون ‌به‌ صرفه و قابل‌اعتماد را با اتوبار تجربه کنید

با توجه به پیشرفت اینترنت و دنیای مجازی ما در تلاشیم تا تهیه بار را برای رانندگان عزیز و زحمت کش راحت کنیم لذا مدیریت سایت بزرگ اورداپ تصمیم گرفته تا برای رفاه حال باربری های فعال در عرص اینترنت خدماتی رایگان ارائه دهد لذا همه باربری های فعال در شهرهای ایران اسلامی میتوانند باتماس با ما ادرس و شماره باربری خود را برای درج در قسمت شهر خود به ارائه دهند 

منبع سایت:  اورداپ





نوع مطلب :
برچسب ها : باربری ساوه، قیمت باربری ساوه، باربری ساوه به شهرستان، باربری شهر صنعتی ساوه، باربری بین شهری ساوه، اتوبار ساوه، باربری شهرک صنعتی کاوه،
لینک های مرتبط : حمل بار ساوه، لیست باربری ساوه، پیدا کردن بار در ساوه، ارزانترین باربری تهران، ارزانترین باربری ساوه، شماره حمل نقل در ساوه،

       نظرات
شنبه 1 مهر 1396
admin blog