لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
 
ایل شاهسون
ایل بزرگ شاهسون
درباره وبسایت


با سلام خدمت شما همراهان عزیز وجود یک وبسایت برای ایل بزرگ شاهسون قابل محسوس بود تصمیم گرفتیم با کمک عده ای از فرهیختگان عزیز اولین سایت ایل شاهسون را راه اندازی کنیم به امید اتحاد ایل شاهسون .
درباره ایل شاهسون:شاهسون بغدادی. [سَ وَ نِ بَ] از ایلات تُرک اطراف تهران، ساوه، زرندوگرماب وزنجان و قزوین بوده‌اند که ییلاق‌شان خلجستان و فراهان و قشلاق‌شان ساوه و زرند بوده‌است و در اطراف قزوین به سی طایفه منقسم می‌شدند ... . (جغرافیای سیاسی کیهان ص۱۱۲)
مذهب شاهسون‌های بغدادی از زمان صفوی یا پیش از آن شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است. شاهسون‌ها در تغییر مذهب رسمی ایران به شیعه نقش مهمی داشته‌اند.

شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شهر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

مدیرسایت :حجت فاتح

ارسال متن و اشعار در تلگرام با شماره :09125550828

مدیر وبسایت : admin blog
نویسندگان
صفحات جانبی
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ایل شاهسون

ایل شاهسون در قرن معاصر آنطور که باید و شاید شناخته شده نبود بسیاری از شاهسون ها در میم قرن اخیر به زندگی شهر نشینی روی آورده اند که عملا چیزی از این ایل جز یک اسم باقی نمانده بود اما ظهور شبکه های اجتماعی و عصر ارتباطات یکی از جوانان ایل شاهسون تصمیم گرفت بعد از نزدیک به یک قرن دوباره ایل شاهسون را هرچند در فضای مجازی متحد کند که وی توانست بعد از ۳ سال تلاش ایل شاهسون را مجددا متحد کند اکنون پایگاه مردمی برای ایل شاهسون تشکیل شده در اینستاگرام و تلگرام و فضای اینترنت وی موفق شد اولین سایت تخصصی ایل شاهسون را راه اندازی کند

وی شخصی نبود جز حجت فاتح مدیر مسئول پایگاه خبری ساوه که موفق شد این اقدام مهم را انجام دهد

ش





نوع مطلب :
برچسب ها : ایل شاهسون در قرن معاصر ، ایل شاهسون ، شاهسون، ساوه ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 27 آبان 1398
admin blog

کانال تلگرام ایل شاهسون

جهت عضویت در کانال تلگرام ایل شاهسون در تلگرام با شماره 09125550828

پیام دهید

تاریخ ایل شاهسون

موسیقی سنتی ایل شاهسون

و معرفی با مفاخر ایل شاهسون





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون ، ایل شاهسون ، کانال تلگرام ایل شاهسون ، کانال تلگرام ساوه ، کانال تلگرام موزیک ترکی، شاهسون ساوه ، شاهسون قم ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 27 آبان 1398
admin blog

مجلس مشروطه و امنیت تهران

نقش ایل شاهسون در مشروطه

مجلس ، امنیت شهر تهران را به منصور نظام واگذار می نماید .وی برای هر پاسگاه نظمیه تهران سی تا پنجاه سوار ایل شاهسون مامور میکند تا امنیت شبانه شهر را برقرار نمایند .منصور نظام به عرض مجلس می رساند که سواران نمی خواهند و نباید با تفنگ به سوی مردم شلیک کنند و پیشنهاد با شورشیان به وسیله چوب دستی مبارزه کنند .

مجلس مشروطه دستور برقراری امنیت با چوب دستی را صادر میکند .

منصور نظام سواران شاهسون را به چوب دستی مجهز می سازد و به این ترتیب شکل گیری نخستین گروه پلیس ضد شورش انجام می پذیرد .

سواران شاهسون شبانه ده تا بیست تن از اراذل و اوباش را دستگیر می کردند و تحویل زندان می دادند.

به دستور مجلس مشروطه، سواران منصور نظام دو نفر از رهبران مخالف بانفوذ شهر تهران و طرفدار محمد علی شاه ، به نام های صنیع حضرت و مختار السلطنه را شبانه دستگیر و به دوشان تپه اعزام می دارند . سپس به دستور مجلس، پنجاه سوار شاهسون تحت فرماندهی عصمت اله خان سلطان از طایفه خمسه لو ، آن ها را به کلات نادری برده و مقاماتی می نمایند.

ماجرا به گزارش شاه می شود ، محمد علی شاه از منصور نظام کینه به دل می گیرد. از طرفی مشاوران شاه به عرض می رسانند ؛ چنان چه بخواهید مجلس را به توپ ببندید منصور نظام نمی گذارد . او در مجلس سوگند خورده طرفدار مشروطه باشد و از آن دفاع کند تا زمانی که منصور نظام با سوارانش در تهران است خطر جدی برای سلطنت به شمار می آید.

محمد علی شاه به بهانه ای واهی به منصور نظام طی حکمی وی را به ماموریت کردستان می فرستد .

در نبود منصور نظام و سواران شاهسون ((پالکو نیک لیاخوف)) در تاریخ ۲۲ جمادی الاول ۱۳۲۶ هجری قمری از سوی محمد علی شاه فرماندار نظامی تهران منصوب شد و سوم جمادی الاول آن سال به دستور شاه و توصیه((سرگی شابشال))روس که در خدمت شاه بود و ((گا تویک)) وزیر مختار روسیه در ایران مجلس شورای ملی به توپ بسته می شود





نوع مطلب :
برچسب ها : شاهسون، ایل شاهسون ، ایل شاهسون بغدادی ، منصور نظام شاهسون، کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون ، رئیس ایل شاهسون بغدادی ، مجلس مشروطه،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 22 آبان 1398
admin blog
پوست انار را دور نریزید

دود کردن پوستِ خشک شده ی انار مثل اسفند، هم ضد عفونی کننده فضاست و ضد سرطانه و  یه  جور،  آنتی بیوتیکه!  انار داروی کودکانیه که مهر و خاک و گچ میخورن و بشدت ضد کمخونیه! انار لکنت زبان را رفع و زبان بازکن معروف کودکه!




نوع مطلب :
برچسب ها : پوست انار را دور نریزید،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 21 آبان 1398
admin blog

داغلارا

من داغلار اوغلویام،،داغلار وُرغونو

اَزلــدن اولمـوشـــام،،،دَلی داغـــلارا

آچـام قولــلاریمـی ســالام بوینونـــا

الـه بیـــل یاپیشیب،،،زَلی داغــــلارا

دومان گئده،،،گؤنش داغا نور ســاچا

کهلــیک لر اوخویــا،،فره لــر قــاچـــا

داغـــلار اَتَگینــده ،،،لاله لــــر آچـــا

آخــا گؤز لَریمیــــن ،سئلی داغـــلارا

یاغیش یاغـا آلچـاق،، اوجـا داغلارا

هارای سالام ،،،باغچـــالارا باغـلارا

سئوگیلیمــله گئــدم اؤتن چــاغلارا

دؤشسـه سئوگیلیمـن ،،،یولی داغــلارا

چیچک لَر دیـل آچـا،خؤش گئلـه یازین

آشیق لار اَلیـــنده،،،صَــدَفــلی ســـازین

داغــــلارین قوینینــدا شـاعیـــر آرازیـن

حـاییف کی چــاتمـــادی اَلـی داغـــلارا

آراز آوانســر

میـــرزاده





نوع مطلب :
برچسب ها : شعر ، داغلار، معنی داغلار، شعر ترکی، شاهسونهای قم ، شاهسون های شهر کرد ، شاهسونهای یاسوج ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 21 آبان 1398
admin blog

تحقیق درباره کور اغلو

در مورد کور اغلو چه میدانید

کوراغلو قهرمان حماسی میان اهالی آذربایجان است که با قیامش بر ضد فئودالیسم و شیوهٔ ارباب و رعیتی نامی ماندگار در میان مردم آذربایجان و بسیاری از كشورهای جهان از خود به جا گذاشت.

باعث این قیام مهتری سالخورده به نام علی ملقب به علی كیشی است. وی پسری موسوم به روشن (كوراوغلو) دارد و خود، مهتر خان بزرگ و حشم داری است به نام حسن خان. روایت كوراوغلی در جغرافیای وسیعی از اروپای شرقی تا قفقاز، ایران، افغانستان، آسیای مركزی و جنوب سیبری و برخی نقاط دیگر گسترده است. در این جغرافیای وسیع، روایت كوراوغلی در قالب نمونه های آذربایجانی، قفقازی، آناتولی، ارمنی، گرجی، ازبكی، تركمنی، خراسانی، قشقایی و حتی توبولها یا گروههای تاتار در سیبری سروده شده است.

وجه تسمیهٔ کوراوغلو

حسن خان بر سر اتفاقی بسیار جزئی كه آن را توهینی سخت نسبت به خود تلقی می كند، دستور می دهد چشمان علی كیشی مهتر خود را درآورند و وی را کور کنند. پس از این واقعهٔ تلخ، روشن پسر علی كیشی لقب كوراوغلو به خود می گیرد. كوراوغلو به ترکی یعنی کورزاده یا پسر مرد کور. برخی دیگر وجه تسمیهٔ آن را به گووراوغلو یعنی زادهٔ پهلوان جنگجو می دانند. همچنانكه كوراوغلی در زبان تركمنی، گوراوغلو تلفظ می شود.

سرآغاز قیام

علی كیشی پس از کور شدن به دست اربابش با دو كره اسب كه آنها را از جفت كردن مادیانی با اسبان افسانه ای و دریایی به دست آورده بود، همراه پسرش روشن از قلمرو خان می گریزد و پس از عبور از سرزمینهای بسیار سرانجام در چنلی بئل (كمره ی مه آلود) كه كوهستانی است سنگلاخ و صعب العبور با راههای پیچا پیچ، مسكن می گزیند . روشن كره اسب ها را با جادو و مانند پدر خویش در تاریكی پرورش می دهد و در قوشابولاق (جفت چشمه) در شبی معین آب تنی می كند و بدین گونه هنر عاشقی در روح او دمیده می شود و علی كیشی از یك تكه سنگ آسمانی كه در كوهستان افتاده است، شمشیری برای پسر خود سفارش می دهد و بعد از اینكه همهٔ سفارشها و وصایایش را می گذارد، می میرد.

روشن او را در همان قوشابولاق به خاك می سپارد و به تدریج آوازهٔ هنرش از كوهستانها می گذرد و در روستاها و شهرها به گوش همگان می رسد.

دو كره اسب، همان اسبهای بادپای مشهور او می شوند، با نامهای قیرآت و بزآت.

عاشق جنون، اوایل كار به كوراوغلو می پیوندد به تبلیغ افكار بلند و دموكرات كوراوغلو و چنلی بئل می پردازد و راهنمای شوریدگان و عاصیان به كوهستان می شود.

كوراوغلو سرانجام پس از کشمكشهای فراوان موفق می شود حسن خان را به چنلی بئل آورده و به آخور ببندد و بدین ترتیب انتقام پدرش را بستاند

داستان کوراغلو ریشه در تاریخ دارد و به گواه خیلی ها به دوران صفویه و زمان جنک های ایران و عثمانی بر می گردد. این داستان به غیر از آذربایجانی ها بین سایر تورک های ایران ، ترکیه و سایر کشور های تورک نشین وجود دارد.

در آذربایحان چندین قلعه به نام کوراوغلو شناخته شده است .اما یکی از آنها بیشتر از بقیه با عقل جور در می آید قلعه ای در نزدیکی خوی و کاملا نزدیک به مرز ترکیه.بر فراز کوه چنلی بئل قلعه کور اوغلو قرار دارد.

و اما چند دلیل برای موثق بودن این قلعه در نزدیکی خوی ( از زبان استاد بهروز نصیری)

1- به این منطقه از قدیم قلعه کوراوغلو . چنلی بئل می گفتند.

2-در داستانها داریم که وقتی پدر کوراوغلو به دستور حسن پاشا کور می شود از آنجا برگشته و دو اسب معروف را باخود می آورد وی به کوراوغلو دستور می دهد تا خود به همراه اسب ها در چشمه قوشا بولاغلار استحمام کنند.ای چشمه ها در این منطقه ودر کنار روستای کتیللی به همین اسم ذکر شده قرار دارد

3- در روایات وجود دار که کوراوغلو قلعه خود را در کنار جاده ابریشم احداث می کند.واهد هم نشان می دهد که جاده ابریشم دقیقا از اینجا عبور کرده است.

4- کوراوغلو در شعرها خود را " تکه تلمان " می نامند .در خوی یک منطقه به نام تکلی داریم .

5- کوراوغلو مشاوری به نام صفراز منطقه " قوروق " داشته است . روستا و منطقه بزرگی در همین منطقه به نام قوروق وجود دارد.

6-نزدیکی به مرز ترکیه هم دلیل بیشتری برای اثبات این موضوع است





نوع مطلب :
برچسب ها : کوراوغلو ، کوراغلو، شاهسون، آذربایجان ، دانلود کتاب کوراغلو، ایل شاهسون ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 21 آبان 1398
admin blog

ترکها

ارتباط ترکها و مغولها

ترکها و مغولها از نظر نژادی باهم تفاوت دارند. ترکها جزء نژاد سفید یا «براکیسفال» و مغولها جزء نژاد زرد یا «دولیکوسفال» هستند. صورت مغولها به شکل کشیده یا لوزی شکل و صورت ترکها بصورت گرد است. از نظر فرهنگی این دو ملت بدلیل دوران طولانی همسایگی اشتراکات فراوانی کسب کرده اند. این اشتراکات در زمینة اسطوره ها و همچنین موارد زبانی بیشتر به چشم می خورد. در زبان مغولی بیشتر افعال ریشة ترکی دارند. هر دو زبان مغولی و ترکی باهم داد و ستد واژه داشته اند. مغولها خواندن و نوشتن را از ترکها آموخته اند و در عوض بسیاری از واژگان مغولی مانند «دارقا» از طریق کاتبان ترک وارد زبانهای دیگر شده است. از نظر تاریخی امّا تا زمان چنگیزخان دشمنی میان ترکها و مغولها بیشتر از دوستی بوده است. مغولها در میان ترکها به نام «خوخان» که برگرفته از نام «ژوژان» بود، شناخته می شدند. این واژه اکنون نیز معنای «موجود ترسناک» را دارد. مورخان فارس زبان بدلیل ناآگاهی از منشأ ارتباط میان ترکها و مغولها هر دو را به یک نام و نژاد ثبت کرده اند. تعابیری مانند «ترک و مغول» و «ترک و تاتار» از این گونه اند.

خسرو امیر حسنی





نوع مطلب :
برچسب ها : ترک ، مغول ها ، شاهسون، شاهسونهای مغان ، دشت مغان، دانلود کتاب مغول ، دانلود کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 21 آبان 1398
admin blog

.

در مورد جشن یاییق خان گفتیم، از نظر استاد الیاده، جهان هرسال دوباره خلق می‌شود.

.

.

افروختن آتش ها به معنای تکرار کردن این خلقت مییاشد. آتش کوچک نماد زمین و اتش بزرگ نماد آسمان یعنی همان خورشید است که اتش ریشه اش از خورشید است.ما درست همین الگو از جشن یاییق ترکان یاقوت یا ساخا رو در جشن عروسی ترکان قفقاز را می بینیم.

.

.

.در اساطیر ترک، خورشید مونث میباشد... روی عروس ترک قفقاز با پارچه ای در جشن عروسی پوشانده می‌شود و بعد ورود عروس آتش بازی شروع می‌شود که در مفهوم آتش کوچک جشن یاییق ترکان یاقوت میباشد.

درست در هنگام برداشتن پوشش صورت عروس ترک قفقاز آتش بازی خاتمه می یابد که صورت عروس در منزله ی خود خورشید در مفهوم جشنی یاییق خان میباشد{خورشید در اساطیر ترک، مونث است}.... نمادگرایی خورشید به طور کلی در جشن های عروسی از اهمیت به خصوصی برخوردار است مانند رقص هالای و تشکیل تامغای گون در عروسی های مردم ترک.





نوع مطلب :
برچسب ها : یاییق ، شاهسون، تورک، فرهنگ ترک ، ایل شاهسون ، ایل شاهسون بغدادی ، شاهسون های تهران ،
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 21 آبان 1398
admin blog
بیر چیچک چک
      بیر چیچک‌‌جک
دئمه یاز وار آرخاسیندا
      های های 
               ایستی یای وار
'گۆزگۆلو'نون یاشامیندا 
نه یازی وار
            نه یایی
گۆزگوسونده
            سوْن باهارین سۆنگوسونده
نه اوْیون وار 
             گؤردوگونده 
یئل ایله یارپاق
               اوْیونو
داغ ایله
       یارپاق دۆیونو
یارپاق توْرپاغا بۆرونو
یوْخسا،
       توْرپاق یارپاغا...
بیر چیچک چک
              بیر چیچک‌جک
کیمه یازدیر 
            کیمه یای 
کیمه گۆزدور
              کیمه قیش 
نه بیلیم نه سئچمک   
یاز باخیشیندان بیرر گۆلون، 
                           گل کئچک 
                   اوْلسون
بیر چیچک چک
           بیر چیچک‌جک 
ساغلیغینا نه ایچک...
سئوگیلیم سنسیز،
اؤیله شاشقینام
قوْشوق،
       دوْغولور كؤنلومون دۆش‌لریندن 
               بوْغولور بوْغازیمدا 
                        آخیر گؤزلریمدن...
سؤز ایچینده سؤزجوكم
                          ایچینده سؤز
چک،
    بیر 
       چیچک 
              چک...
؛
گۆزگۆلو: پاییزگۆلو 
                                      (بختیار فرخ)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 17 آبان 1398
admin blog
‏روستایی و محمدزاده برگزیده جشنواره توکیو شدند

در مراسم پایانی سی و دومین جشنواره فیلم توکیو، ‎#سعید_روستایی و ‎#نوید_محمدزاده برای فیلم «‎#متری_شیش_و_نیم» به ترتیب جایزه بهترین کارگردانی و بازیگر مرد این رویداد سینمایی را از آن خود کردند

سعید روستایی کارگردان ارزنده کشورمون اصالتا شاهسون میباشد تبریک ویژه به فرزند برومند ایل شاهسون




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 17 آبان 1398
admin blog
حاج بهرامعلی خان والی


فرزند حاج نبی والی و از افراد سرشناس ایل بود . در دوره جوانی از سواران شاهسون با درجه سلطانی به شمار می آمد.  به همراه برادرانش حاج ابو تراب خان ، حاج سهل علی خان و حاج ابوالقاسم خان از بزرگان #طایفه_یارجانلو و افراد موثر در طایفه یارجانلو و ایل شاهسون بودند .

حاج ابو تراب خان ، ماه جبین خانم را و حاج سهل علی خان نیمتاج خانم را به همسری گرفتند که خواهران کوچک حاج سالار بودند .آن دو از افراد تحت امر گروه حاج سالار شجاع  بودند ، به طوری که در ایام جوانی نیز در امور تجارت و کشاورزی نیز از شریک های نزدیک حاج سالار به شمار می آمدند و از اقوام نزدیک تیره قرابکلو نیز بودند. 

حاج ابو تراب خان در دوره کودتای رضاخان که ایل شاهسون بغدادی امنیت مناطق ساوه، قم و قزوین و راه های مراسلاتی آن ها تا تهران و همدان و اراک را برعهده گرفته بود ، با درجه ستوان دومی رئیس ژاندارمری قم گردید و مدتها در این سمت خدمت کرد . او با سواران شاهسون حفظ و حراست منطقه قم را عهده دار بود و به نحو بسیار خوبی ار آن مواظبت نمود .

این خانواده از افراد ثروتمند ایل بودند و در گرفتن مجوز سهمیه قند و شکر و قماش از جمله افرادی بودند که بنا به تقاضای حاج ضرغام نظام،  محمد علی خان صمصامی را یاری کردند و از لحاظ مالی وی را پشتیبانی نمودند.

حاج ابوتراب خان ، بهمن ماه ۱۳۳۴ و حاج سهل علی خان،  شهریور ۱۳۳۸ ، حاج بهرامعلی خان ، بهمن ۱۳۳۹ دار فانی را وداع گفتند و در قم ، قبرستان شیخان ، نزدیک حرم حضرت معصومه(س) دفن شدند . حاج ابوالقاسم خان مهر ۱۳۴۲ فوت نمود و در قم ، قبرستان نو به خاک سپرده شد.
rhfz_photo_2017-01-13_19-11-01
برگرفته از کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی 




نوع مطلب :
برچسب ها : کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی، دانلود کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون بغدادی، کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون، دانلود کتاب تاریخ شفاهی ایل شاهسون، هرمز محیط،
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 17 آبان 1398
admin blog
پیج اینستاگرام ساوه



نوع مطلب :
برچسب ها : اینستاگرام ساوه،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 15 آبان 1398
admin blog
مقدمه کتاب ارنلر/ اسدالله امیری
(کتاب ارنلر شامل اشعار دو شاعر ترکی سرای ساوه؛ عاشیق رضعلی و تورکمن محمود، به کوشش اسدالله امیری، تهران، نشر ساوالان ایگیدلری، ۱۳۹۷).

اَرنـلر اوچـه اَردی
این اصطلاح را مرحوم مادرم در مواجهه با افزوده شدن مسأله‌ای به موضوعِ در حال بحث به کار میبرد. ارنلر از مصدر ارمک در لغت به معنی رسیده‌ها، پهلوانان و «به خدا رسیده‌ها» میباشد. در میانه جاده‌ی مرغئی به سنگک و در حاشیه «مرغئی چایو»، نام قسمتی از کوه صخره‌ای، ارنلر قیه‌سی بوده و از آن جهت که این کتاب حاوی اشعاری از دو شاعر اهل روستاهای سنگک و مرغئی میباشد، نام ارنلر بر آن نهاده شد. از لحاظ معنایی نیز وارستگی معنوی این دو شاعر و تأثیر آنها بر علم و فرهنگ منطقه این عنوان را زیبنده این کتاب میکند. به طوریکه فرزندان هر دو شاعر در موطن خود دارای مکتبخانه بوده و به فرزندان این مرز و بوم علم می‌آموخته‌اند؛ میرزا علیخان فرزند عاشیق رضعلی در روستای سنگک دارای مکتب‌خانه بوده و افراد زیادی از آن روستا از جمله آقایان محمد عزیزی، کربلایی عبدالله یعقوبی، حاج قدرت رحمتی، عبدالمطلب اصغری، حاج رستم همتی، عباس آقا قربانی، حاج ایوب اصغری و بسیاری دیگر شاگرد ایشان بودهاند. در روستای مرغئی نیز فرزند تورکمن محمود، یعنی میرزا حسین آقا مکتب‌خانه داشته و از نسل فعلی آقایان حاج ابوالفضل غفاری، ولی الله غفاری، حاجی رحمت حشمتی, حاج اسدالله حیدری, حسن تیموری و بسیاری دیگر از شاگردان ایشان بوده‌اند. همچنین با توجه به اینکه بعد از تیلیم‌خان، اشعار دومین و سومین شاعر منطقه توسط این قلم به دنیای ادبیات معرفی میگردد، عبارت «ارنلر اوچه اردی» بدین شکل تعبیر میگردد.

سنگگ- مرغئی
دو روستا که در تقسیمات فعلی کشوری در بخش نوبران شهرستان ساوه استان مرکزی(اراک) واقع شده‌اند. سنگک در دهستان آق کهریز، مرغئی در دهستان کوهپایه. از لحاظ تاریخی و قبل از تقسیمات فعلی کشوری جزء منطقه مزلقانچای ساوه بوده و در مرزهای جنوبی ناحیه کوهستانی قاراقان قرار گرفته‌اند. جاده خاکی که مرغئی را به سنگک میرساند از کنار رودخانه مرغئی چایو عبور کرده و بعد از گذر از روستای زیبای سنگک به تیلیم‌خان گدیگی و سپس به اوباهای(اوبالار) سه‌گانه آسگین،  آت‌اؤلن و قیزیل‌قاش میرسد. در قسمت شمال اوباهای یاد شده کوه مورد احترام اینجی قارا و ناحیه کوهستانی قاراقان واقع است که در تقسیمات کشوری جزء شهرستان زرندیه استان مرکزی است. 

از مختصات فرهنگی روستاهای سنگک و مرغئی و همچنین روستای میمه، لهجه مخصوص مردمان آنهاست. به عنوان نمونه فعل گلیرم(فارسی: می‌آیم) در مرغئی و میمه به صورت «گلئرم=gəlerəm» و در سنگک «گلییرم= gəliyrəm» تلفظ میشود. یکی دیگر از مختصات فرهنگی سنگک برگزاری مراسم تعزیه به زبان بومی(ترکی) در طول ایام عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام میباشد که استادانی چون محمد عزیزی از بانیان مراسم تعزیه میباشند. 

لازم به ذکر است که طبق روشهای مرسوم ترکی نویسی، ترکی‌نویسان قدیم و جدید این منطقه نیز، مطابق سایر زبانهای مکتوب، از یک الگوی نوشتاری واحد که  به آن زبان معیار گفته میشود و تفریباً در تمام کشور عزیزمان ایران مورد استفاده بوده استفاده نموده‌اند(همانند زبان فارسی که علیرغم وجود لهجه‌های مختلف اصفهانی، شیرازی، یزدی، مشهدی و ... در نوشتار از الگوی واحد استفاده میشود). به عنوان نمونه در اکثر نسخه‌های ترکی تعزیه و نوحه، کلمه گلیر به صورت گلور نوشته میشده است. به همین دلیل است که کتابهایی مانند قمری دربندی و دخیل مراغه‌ای به راحتی در مناطقی چون ساوه و یا اشعار شعرایی چون شهریار و تیلیم خان و رضعلی و اکبرخان رزاقی و مأذون قشقایی و تورکمن محمود در اقصی نقاط کشورمان مورد استفاده قرار میگیرند. از خصوصیات بارز زبان معیار این است که متعلق به منطقه خاصی نبوده و قابل فهم برای کلیه گویشوران آن زبان میباشد. این مسأله نیاز به آموزش برای باسواد شدن در آن زبان را منتفی نمیکند. مسأله دیگر، رسم الخط ترکی است که در این خصوص از رسم الخط مرسوم در سایر کتب و نشریات ترکی کشور که دارای مجوز نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشند، استفاده شده است.




نوع مطلب :
برچسب ها : مقدمه کتاب ارنلر/ اسدالله امیری، اسدالله امیری، مقدمه کتاب ارنلر،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 15 آبان 1398
admin blog
آددیم-آددیم 
؛
ان دوْغودان ان باتی‌یا آددیم-آددیم آددیملادیم 
گیزه‌مسل‌دن بۆگوشونه بؤیله آجونو آرادیم 
'شینتو'سیندان 'یۆکسک تینه'، ساری،آغ، قارا، قیزیل‌لا 
گئچمیشین‌دن ایندییه‌دک بیلیم یئلبیزین دارادیم 
اؤیله بیر یوْلون یوْلچوسو بولونارکن آنلیغیم‌دا 
دۆشوندویوم دۆشونجه‌نین قاورام‌لارینی قاورادیم 
یئری،گؤیو،ساغی،سوْلو،گزه-گزه اؤزلویومه 
دؤندوم آتاکیملیگیم‌ده آنادیلیمه اوغرادیم 
یارانیش‌دان پای وئریلن چیرپینان اؤزوتون تؤزون
گؤزلریمده دیللندیرن سؤزجوک وارلیغیم یارادیم 
بیره‌یسل‌لیک ارده‌مینی بیرر کیشی‌سل سئزگیسین 
آنلاشیلمازلیق سوْرونون چلیشکی‌سینی آبرادیم 
اره‌نلیک ائوره‌نسل باخیش دیلیم کیمین اؤزوم یاساق 
قارالاندیم نه کیمسه‌نی قارالادیم نه قارادیم 
سئودا یوْلچوسو "بختیار" سئودالی قانیب آنلایار
سوسقونلوغا بۆرونسم‌ ده کیمسه سیله بیلمز آدیم 
                 (بختیار فرخ)





نوع مطلب :
برچسب ها : آددیم-آددیم،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 15 آبان 1398
admin blog


 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو